نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسادات, سید محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:00:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:00:04Z
dc.date.available1399-07-09T10:00:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:00:04Z
dc.date.issued2008-02-20en_US
dc.date.issued1386-12-01fa_IR
dc.date.submitted2007-12-31en_US
dc.date.submitted1386-10-10fa_IR
dc.identifier.citationسادات, سید محمود. (1386). بستریابی مدراس نوین کاشان و شناساندن آنها. گنجینۀ اسناد, 17(4), 19-38.fa_IR
dc.identifier.issn1023-3652
dc.identifier.issn2538-2268
dc.identifier.urihttp://ganjineh.nlai.ir/article_1750.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/372905
dc.description.abstract<span>هدف این مقاله،بررسی عوامل رشد مدارس نوین کاشان و معرفی نهادهای آموزشی این شهر در یک‌ بستر تاریخی است.از این‌رو،ابتدا به شرح عوامل و اقشار اجتماعی مؤثر بر رشد مدارس نوین از جمله‌ روشنفکران،محصلان اعزامی به فرنگ،روحانیون متجدد،یهودیان این شهر،نایبیان،موقعیت جغرافیائی آن، وجود دو دستگی دیرینه میان اهالی،جریان مشروطیت و نو گرائی(تجدد)و بورژوازی کمپرادور(وابسته) پرداخته،آنگاه نهادهای آموزشی،مکتبخانه‌ها،مدارس نوین ملی مسلمانان و یهودیان را معرفی می‌کند. کلید واژه‌ها: آموزش و پرورش،کاشان،مدارس غیرانتفاعی،مشروطیت،یهودیان،اقلیت‌های دینی،اصلاحات اجتماعی، مدارس اقلیت‌های مذهبی،نایبیان،نو گرائی. کاشان در عصر قاجار به‌طور اعم و در دورهء ناصری به‌طور اخص،به سبب موقعیت جغرافیائی‌ خاص و واقع شدن در نزدیکی تهران،بسرعت از تحولات پایتخت متأثر می‌گردید.بجز مورد پیشگفته، رفت و آمد تجار کاشی به تهران و تبعید افراد به‌ کاشان،باعث شده بود که این شهر از یک طرف‌ همواره در معرض تحولات جدید قرار بگیرد و از طرف دریگر وجود جامعهء مذهبی سنتی در داخل‌ شهر،امکان ایجاد تقابل میان نو گرائی و سنت را قابل پیش‌بینی می‌کرد.تعارضات محلی و دو دستگی‌ اهالی شهر نیز بر وخامت اوضاع می‌افزود.لذا حکام‌ شهر در دورهء ناصری در صورت برقراری توازن بین‌ دو دستهء رقیب،می‌توانستند مدت بیشتری را در رأس‌ قدرت بمانند.در این صورت بود که گزارشهائی از رضایت اهالی به مرکز مخابره می‌شد.1 پس،کاشان در دورهء قاجار بین دو جریان قرار داشت:سنت قوی و نیرومند از یک طرف که در بحث تربیت نیروی انسانی آن،مدارس قدیمهء کاشان‌ فعال بود و از طرف دیگر،تحولات دنیای جدید بود که به چندین دلیل در کاشان زودتر از برخی نقاط دیگر به وجود آمد که از ثمرات این تحولات ایجاد مدارس نوین در کاشان بود.در ادامه ابتدا به بررسی‌ بستر ایجاد مدارس نوین در کاشان پرداخته می‌شود و سپس تعدادی از مدارس به ترتیب قدمت معرفی‌ خواهد شد.</span>fa_IR
dc.format.extent203
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادfa_IR
dc.publisherNational Library and Archives of I. R. Iranen_US
dc.relation.ispartofگنجینۀ اسنادfa_IR
dc.relation.ispartofGanjine-ye Asnaden_US
dc.subjectآموزش و پرورشfa_IR
dc.subjectکاشانfa_IR
dc.subjectمدارس غیر انتفاعیfa_IR
dc.subjectمشروطیتfa_IR
dc.subjectیهودیانfa_IR
dc.subjectاقلیت های دینیfa_IR
dc.subjectاصلاحات اجتماعیfa_IR
dc.subjectمدارس اقلیت های مذهبیfa_IR
dc.subjectنابینایانfa_IR
dc.subjectنوگراییfa_IR
dc.subjectتحقیقات تاریخی مبتنی بر اسنادfa_IR
dc.titleبستریابی مدراس نوین کاشان و شناساندن آنهاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد تاریخ ایران دوره اسلامیfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue4
dc.citation.spage19
dc.citation.epage38
nlai.contributor.orcid0000-0003-1899-6208


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد