| dc.contributor.author | حاجی نژاد, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | پایدار, ابوذر | fa_IR |
| dc.contributor.author | ارشد, حامد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:56:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:56:33Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:56:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:56:33Z | |
| dc.date.issued | 2016-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-03-12 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-12-22 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حاجی نژاد, علی, پایدار, ابوذر, ارشد, حامد. (1395). تحلیل جایگاه و تدوین برنامهی استراتژیک حکمروایی خوب مطالعهی موردی: شهر زاهدان. فصلنامه جغرافیا و توسعه, 14(42), 63-82. doi: 10.22111/gdij.2016.2344 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-0735 | |
| dc.identifier.issn | 2676-7991 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22111/gdij.2016.2344 | |
| dc.identifier.uri | https://gdij.usb.ac.ir/article_2344.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/371754 | |
| dc.description.abstract | تجربهی کشورهای تمرکزگرا نشان داده است نگاه یکسونگر و سوژه انگار به شهر مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد. رفع چنین مشکلاتی از طریق نظارت عموم (پاسخگویی)، عمل مشارکتی و ارتقای سطح کارایی کارکردهای شهری ممکن است. حکمروایی خوب شهری بهعنوان رویکرد نوین نظام تصمیمگیری و ادارهی امور شهری مطرح میباشد و در واقع فرآیندی است که بر اساس کنش متقابل میان سازمانها و نهادهای رسمی ادارهی شهر از یکسو و سازمانهای غیردولتی و تشکلهای جامعهی مدنی، از طرف دیگر شکل میگیرد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر؛ سنجش وضعیت شاخصهای حکمروایی خوب شهری و نشان دادن نقش تسهیلکنندهی شهروندان در دستیابی به این هدف والا میباشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از مدلSWOTو ابزار پرسشنامه به تحلیل جایگاه برنامه استراتژیک حکمروایی خوب شهری پرداخته میشود. برای تحقق این هدف بر اساس فرمول کوکران، اقدام به تکمیل 385 پرسشنامه از شهروندان و تعداد 32 پرسشنامه از کارشناسان و متخصصان شهرداری و شورای شهر شده است. نتایج نشان داد ازنظر شهروندان، بهترین وضعیت در بین شاخصهای حکمروایی خوب متعلق به شاخصهای بینش راهبردی و مشارکت بوده و از نظر کارشناسان بهترین وضعیت متعلق به شاخص پذیرش و پاسخدهی میباشد. نتایج حاصل از تحلیلSWOT نیز نشان میدهد موقعیت حکمروایی در شهر زاهدان از میان چهار حالت تهاجمی، محافظهکارانه، رقابتی و تدافعی در موقعیت تدافعی قرار دارد. راهکارهای این بخش به ترتیب اولویّت به شرح زیر است: <br />جلب مشارکت و توجه به نظرات مردم در تهیه و اجرای طرحها و اطلاعرسانی در مورد جزییات طرحها؛ تمرکز بر تفکر استراتژیک و اجماع مدیران محلی بر اجرای مدیریت یکپارچهی شهری و ضرورت هماهنگی بین سازمانها؛ توجه ویژه به مسائل زیستمحیطی در برنامهریزیها؛ توجه به مسألهی عدالت در دسترسی مساوی مناطق به امکانات و کاهش شکاف ایجادشده در بین مناطق در این مورد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه جغرافیا و توسعه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Geography And Development Iranian Journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22111/gdij.2016.2344 | |
| dc.subject | حکمروایی خوب | fa_IR |
| dc.subject | مشارکت | fa_IR |
| dc.subject | پاسخگویی | fa_IR |
| dc.subject | مدل SWOT | fa_IR |
| dc.subject | شهر زاهدان | fa_IR |
| dc.title | تحلیل جایگاه و تدوین برنامهی استراتژیک حکمروایی خوب مطالعهی موردی: شهر زاهدان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 42 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 82 | |