اقلیم و معماری مدارس نوساز شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
طاوسی, تقیعطایی, هوشمندکاظمی, آزیتا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توجه به اهداف عمده طراحی اقلیمی در هر منطقهی آب و هوایی و پیشبینی مواردی در جهت تحقق بخشیدن به این اهداف موجب سازگاری و هماهنگی ساختمانها با شرایط اقلیمی و موجب صرفهجویی در مصرف انرژی و هویت یافتن معماری در هر اقلیم خواهد شد.
این پژوهش بهمنظور بررسی میزان تطابق معماری مدارسنوساز شهراصفهان با شاخصهای اقلیم معماری این شهر انجام شده است. در این پژوهش ابتدا با بررسی عناصر اقلیمی مانند دما، باد، رطوبت و... و ترسیم دیاگرامهای مربوطه رژیم دما و بارش شهر اصفهان را مشخص نموده و سپس با ترسیم نمودار «کلیماگرام» این شهر و بر اساس شاخصهای اقلیمی به دست آمده نوع اقلیم منطقهی پژوهش تعیین شده است. سپس با استفاده از جداول ماهونی و نمودار منطقه آسایش اصفهان و با توجه به دیاگرامهای اقلیمی شاخصهای معماری متناسب با اقلیم اصفهان مانند جهت مناسب ساختمان در ارتباط با عوامل اقلیمی (مانند تابش خورشید و بُردار باد)، ابعاد پنجرهها، بررسی وضعیت سایبانها و تعیین عمق و اندازهی مناسب آن و ... مشخص گردیده است. در مرحلهی بعد با استفاده از اطلاعات به دست آمده توسط کارنامهی ساختمانی و پلان مدارس جامعهی آماری به بررسی هماهنگی معماری مدارس نوساز شهر اصفهان با استانداردهای به دست آمده پرداخته شده است.
طبق یافتههای این پژوهش مدارس مورد بررسی از نظر جهت استقرار و نحوهی قرارگیری (کشیدگی شرقی- غربی) با استانداردهای اقلیمی این شهر تطابق داشته و با توجه به جهت استقرار پنجرهها (شمالی- جنوبی) تهویهی طبیعی اکثر مدارس مناسب بوده است. غالب مدارس مورد بررسی در زمینهی وجود سایبان با عمق و زاویهی مناسب فاقد تناسب با شرایط اقلیمی شهر اصفهان بودهاند. میزان و نحوهی به کارگیری پوشش گیاهی مناسب و مؤثر در تنظیم شرایط آسایش فضاهای داخلی و محوطهی ساختمان مدارس نوساز نیز تناسبی با شرایط اقلیمی شهر اصفهان نداشته است.
کلید واژگان
اقلیممعماری
محدوده آسایش
دمای مؤثر
آسایش حرارتی
تهویه
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2008-03-201387-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانشاپا
1735-07352676-7991



