SWOT-QSPM بررسی گردشگری شهری بافت میانی منطقه 14 اصفهان با استفاده از مدل
(ندگان)پدیدآور
چقاجردی, ایمانجلیلیان, لعیافتوحی, زیبانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه گردشگری به عنوان پویاترین فعالیت های اقتصادی عصر حاضر، از لحاظ تحرک و ایجاد زمینه های اشتغال و توسعه همه جانبه در جهان به خودنمایی پرداخته است و با ایجاد فرصتی راهبردی سبب تنوع اقتصاد جوامع محلی ، ایجاد فرصت های شغلی در نقاط مختلف جهان ، باعث ثبات و استقرار جمعیت در جوامع و جلوگیری از مهاجرت های بی رویه ، حفظ تعادل اکولوژیکی منابع طبیعی و حفظ ویژگی های فرهنگی شهرها می شود. بر این اساس می توان گفت که یکی از بهترین راههای نجات شهرها از مشکلات اجتماعی و اقتصادی ، توسعه گردشگری شهری است.هدف از این پژوهش بررسی گردشگری شهری بافت میانی منطقه 14 اصفهان با استفاده از مدل SWOT-QSPM می باشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی می باشد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده شده است. نمونه ی آماری، با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر می باشد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که با توجه به جدول عوامل داخلی و خارجی گردشگری شهری بافت میانی منطقه 14 اصفهان استراتژی های so )تهاجمی) دارای بیشترین وزن می باشند.این استراتژی ها به منظور حداکثر نمودن نقاط قوت و برای حداکثر نمودن فرصت ها می باشد. بنابراین منطقه 14 اصفهان دارای توانمندی برای توسعه گردشگری شهری می باشد و بین 4 استراتژی مهم توسعه گردشگری شهری بافت میانی منطقه 14 اصفهان ، ایجاد شرایط و اتخاذ مواضع اصولی جهت جلب و جذب سرمایه های خارجی خصوصاً در جهت رونق و احیای مجدد آثار و ابنیه تاریخی در رتبه اول ، بهره گیری از تبلیغات در سطحی گسترده رتبه دوم ، استفاده از نیروهای بومی محله در رتبه سوم و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای همراهی دولت در ساماندهی صنعت گردشگری اصفهان رتبه ی آخر می باشند.
کلید واژگان
گردشگریگردشگری شهری
بافت میانی
اصفهان
منطقه 14
مدل SWOT-QSPM
جغرافیای توریسم
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه زنجانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه آزاد نجف آباوکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزیشهری دانشگاه پیام نور تهران
کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، واحد نجف آباد دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان




