| dc.contributor.author | رضاطبع, سیده خدیجه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدری چیانه, رحیم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:48:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:48:55Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:48:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:48:55Z | |
| dc.date.issued | 2014-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-01-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رضاطبع, سیده خدیجه, حیدری چیانه, رحیم. (1393). تحلیلی بر برنامه ریزی حمل و نقل شهری مبتنی بر رویکرد CDS با استفاده از نرم-افزار Super Decisions (مطالعه موردی: کلان شهر رشت). نشریه جغرافیا و برنامه ریزی, 18(47), 71-108. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-8087 | |
| dc.identifier.uri | https://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_1440.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/369213 | |
| dc.description.abstract | حمل و نقل یکی از مهمترین بخشهای زیربنایی شهرها بوده از اینرو برنامهریزی مناسب برای آن، پایه اولیه موجودیت و تبیین روابـط متقابل فضایی شـهرها را ممکن مـیسازد. ضعف مدیریت و عدم وجود برنامههای یکپارچه سبب بروز چالشهایی در بهرهبرداری از قابلیتهای کنونی سیستم حمل و نقل شهری شده است. دادههای مورد نیاز تحقیق، با استفاده از متدولوژی CDS از طریق منابع کتابخانهای و با نظرسنجی یک سوم از مسئولان بخش حمل و نقل با روش نمونهگیری تصادفی ساده در کلانشهر رشت جمعآوری گردید. برای روایی و اعتبار پرسشنامه از آزمون کرونباخ و برای تدوین استراتژیها از ماتریس SWOT، SPACE و برای اولویتبندی راهبردها از روش QSPM و ANP استفاده شد. نتایج حاصل از ماتریس SWOT دارای نمرههای ارزیابی 23/2 و 87/2 میباشد از اینرو موقعیت حمل و نقل شهری رشت در موقعیت تدافعی قرار گرفته و برای برنامهریزی آن راهبرد تدافعی را باید برگزید همچنین نتایج ارزیابی SPACE مشابه یافتههای ماتریس سوات است. محورهای اصلی برنامهریزی مذکور بر اساس ارتقای مدیریت و برنامههای سازمانی، تأمین بودجه مالی، بهکارگیری نیروی انسانی متخصص، ارتقای زیرساخت فنی- ارتباطی و شاخصهای حقوقی و فرهنگی اولویتبندی گردید و سپس بر اساس تحلیل و ارزیابی معیارها و زیرمعیارها در قالب شاخصهای محیطی و ساختاری، شش گزینه پیشنهادی مطرح گردید که در این میان استراتژیهای موثر به ترتیب اهمیت، ارتقای مدیریت و برنامههای سازمانی با 95/30 درصد، تأمین مالی با 32/22 درصد و بهکارگیری نیروهای چند تخصصی با 94/14 درصد، ارتقای زیرساختهای فنی- ارتباطی با 70/12 درصد، ارتقای فرهنگی با 01/10 درصد و ارتقای حقوقی با 97/8 درصد میباشد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tabriz | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه جغرافیا و برنامه ریزی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Geography and Planning | en_US |
| dc.subject | حمل و نقل شهری | fa_IR |
| dc.subject | CDS | fa_IR |
| dc.subject | ANP | fa_IR |
| dc.subject | Super Decisions | fa_IR |
| dc.subject | رشت | fa_IR |
| dc.title | تحلیلی بر برنامه ریزی حمل و نقل شهری مبتنی بر رویکرد CDS با استفاده از نرم-افزار Super Decisions (مطالعه موردی: کلان شهر رشت) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 18 | |
| dc.citation.issue | 47 | |
| dc.citation.spage | 71 | |
| dc.citation.epage | 108 | |