مقایسه و ارزیابی روش های پایدارسازی زمینلغزش (مطالعة موردی: زمینلغزش کیلومتر 194 راه آهن ملایر - کرمانشاه)
(ندگان)پدیدآور
خزائی, جهانگیرقائمی, مهدی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گزارشات متعدّد وقوع زمینلغزش در کیلومتر 194 پروژة راهآهن غرب در استان کرمانشاه، منجر به انجام تحقیق پیش روی در مورد علل و نحوة گسترش لغزش زمین در منطقة مذکور و مطالعة روشهای پایدارسازی زمینلغزش گردید. در این پژوهش، به بررسی نقش جادهسازی در وقوع زمینلغزش و بررسی روشهای مؤثّر در پایدارسازی زمینلغزش و مقایسة عملکرد و کارایی روشهای مذکور پرداخته شده است. در این تحقیق، با عملیات نقشهبرداری، جابهجایی و حرکت نقاط معیّنی در محدودة زمینلغزش در فواصل زمانی مشخّص نسبت به نقطة مبنا در خارج از محدودة لغزش طی 4 ماه متوالی قرائت و کنترل گردید. آزمایشهای شناسایی در محل، توسّط کارشناسان پژوهشگاه بینالمللی زلزله و آزمایشگاه فنّی مکانیک خاک استان انجام گردید. مدلسازی سه بُعدی زمینلغزش در نرمافزار FLAC-3D بر اساس نتایج نقشهبرداری و حفر گمانهها، انجام شد. برای پایدارسازی زمینلغزش از روش اصلاح هندسی شیب و نصب زهکش استفاده شده و شیروانی پس از اصلاح شیب مجدّداً در نرمافزار، مدل و تحلیل گردید. نتایج مدلسازی شیب اصلاح شده نشان از کاهش میزان جابهجایی و پایداری شیب دارد. در ادامه، روش پیشنهاد شده توسّط مهندس مشاور طرح نیز در نرمافزار مدلسازی و نتایج با روش اصلاح هندسی مقایسه شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که روش اصلاح هندسی نسبت به روشهای دیگر در پایدارسازی زمینلغزش عملکرد بهتری دارد.
کلید واژگان
زمینلغزشراهآهن ملایر - کرمانشاه
ضریب اطمینان
پایدارسازی شیب
اصلاح هندسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه رازیRazi University of Kermanshah
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایرانکارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش خاک و پی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران
شاپا
2322-31972676-5683



