ارزشهای فرهنگی و گرایش به فرزندآوری در زنان 15-49 ساله شهر همدان
(ندگان)پدیدآور
چابکی, ام البنینسیدان, فریباساعتی معصومی, طاهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کاهش گرایش به فرزندآوری، یکی از عوامل تهدیدکنندۀ بنیان خانواده است. برخی علت این امر را عوامل اقتصادی و برخی دیگر عوامل فرهنگی میدانند. پژوهش حاضر با هدف نشان دادن نقش عوامل فرهنگی در گرایش به باروری به این موضوع میپردازد. روش پژوهش، پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محققساخته است که 384 نفر از زنان 15 تا 49سالۀ شهر همدان در سال 1395 به آن پاسخ دادند. پاسخگویان به شیوۀ خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss 22 استفاده شد. نتایج نشان داد بین نمرات ابعاد ششگانۀ ارزشهای فرهنگی و گرایش به باروری در سطح 99درصد اطمینان، رابطۀ معنادار آماری وجود دارد و متغیر ارزشهای فردگرایانه با ضریب همبستگی 658/0، قویترین رابطه را با متغیر وابسته داشته است. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام، متغیرهای ارزشهای فردگرایانه، باورهای دینی دربارة فرزندآوری و دیدگاه زنان به کارکردهای خانواده، 5/64 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند و متغیر ارزشهای فردگرایانه بیشترین و درآمد خانواده کمترین قدرت تبیین را داشتهاند. بنابراین اقدام فرهنگی در ارتباط با ترویج آموزههای دینی دربارة فرزندآوری و پیامدهای فردگرایی میتواند در این راستا راهگشا باشد.
کلید واژگان
زنانباروری
ارزشهای فرهنگی
همدان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
پژوهشکده زن و خانوادهسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه الزهرااستادیار دانشگاه الزهرا
کارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه الزهرا




