نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطالبی, منیژهfa_IR
dc.contributor.authorمجنونیان, باریسfa_IR
dc.contributor.authorمخدوم, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorعبدی, احسانfa_IR
dc.contributor.authorامید, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:43:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:43:37Z
dc.date.available1399-07-09T09:43:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:43:37Z
dc.date.issued2018-05-22en_US
dc.date.issued1397-03-01fa_IR
dc.date.submitted2017-09-15en_US
dc.date.submitted1396-06-24fa_IR
dc.identifier.citationطالبی, منیژه, مجنونیان, باریس, مخدوم, مجید, عبدی, احسان, امید, محمود. (1397). طراحی شبکه جاده جنگلی به منظور توسعه گردشگری در منطقه حفاظت‏ شده ارسباران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی. سنجش‌ازدور و سامانه اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی, 9(1), 93-112.fa_IR
dc.identifier.issn2676-7082
dc.identifier.issn2676-668X
dc.identifier.urihttp://girs.iaubushehr.ac.ir/article_540423.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/367475
dc.description.abstractمسیرهای دسترسی از نیازهای اساسی جهت دست‏یابی به مناطق تفرجی و برنامه‏ریزی گردشگری هستند. هدف از این تحقیق، طراحی و ارزیابی شبکه جاده جنگلی به‌منظور انتخاب شبکه جاده بهینه جهت توسعه گردشگری در منطقه حفاظت‏شده ارسباران است. بدین منظور مناطق مستعد تفرجی با استفاده از روش سیستمی مخدوم و شبکه عصبی پرسپترون چندلایه (MLP) ارزیابی و شناسایی شدند. برای تهیه نقشه شایستگی عبور جاده، معیارهای مؤثر بر طراحی جاده با روش منطق فازی استانداردشده و با توجه به اهمیت نسبی حاصل از فرایند تحلیل سلسله‏ مراتبی تلفیق شدند. سپس گزینه‏های شبکه جاده جهت دسترسی به مناطق تفرجی در محیط GIS طراحی و از جهات فنی، محیط‏زیستی و اجتماعی- اقتصادی ارزیابی گردید. نتایج ارزیابی مناطق مستعد گردشگری نشان داد، بخش‏هایی از منطقه دارای توان برای تفرج متمرکز طبقه 2 (0.17%) و تفرج گسترده طبقه 2 (10.09%) می‏باشد. با توجه به نتایج وزن‏دهی معیارها، معیار شیب با مقدار 0.289 و معیار ارتفاع با مقدار 0.033 به ترتیب بیشترین و کمترین وزن را به خود اختصاص دادند. در کل 14 گزینه شبکه جاده طراحی شدند و بر اساس ارزیابی نهایی گزینه 7 با تراکم 3.34 متر در هکتار، قابلیت دسترسی (سخت) 64.68 درصد و با حداقل هزینه و اثرات محیط‏زیستی به‌عنوان گزینه بهینه انتخاب شد. بنابراین با در نظر گرفتن هزینه و اثرات محیط‏زیستی و با به‌کارگیری قابلیت‏های GIS می‏توان به طراحی اصولی شبکه جاده و درنتیجه توسعه جاده‏های دسترسی موجود به‌منظور توسعه گردشگری در منطقه پرداخت.fa_IR
dc.format.extent1449
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهرfa_IR
dc.publisherBushehr Branch, Islamic Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofسنجش‌ازدور و سامانه اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of RS and GIS for Natural Resourcesen_US
dc.subjectارزیابی مناطق تفرجیfa_IR
dc.subjectشبکه دسترسیfa_IR
dc.subjectتوسعه گردشگریfa_IR
dc.subjectسیستم اطلاعات جغرافیاییfa_IR
dc.subjectمنطقه حفاظت‏ شده ارسبارانfa_IR
dc.titleطراحی شبکه جاده جنگلی به منظور توسعه گردشگری در منطقه حفاظت‏ شده ارسباران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیاییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مهندسی جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue1
dc.citation.spage93
dc.citation.epage112


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد