| dc.contributor.author | طالبی, منیژه | fa_IR |
| dc.contributor.author | مجنونیان, باریس | fa_IR |
| dc.contributor.author | مخدوم, مجید | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبدی, احسان | fa_IR |
| dc.contributor.author | امید, محمود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:43:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:43:37Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:43:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:43:37Z | |
| dc.date.issued | 2018-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-09-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-06-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | طالبی, منیژه, مجنونیان, باریس, مخدوم, مجید, عبدی, احسان, امید, محمود. (1397). طراحی شبکه جاده جنگلی به منظور توسعه گردشگری در منطقه حفاظت شده ارسباران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی. سنجشازدور و سامانه اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی, 9(1), 93-112. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-7082 | |
| dc.identifier.issn | 2676-668X | |
| dc.identifier.uri | http://girs.iaubushehr.ac.ir/article_540423.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/367475 | |
| dc.description.abstract | مسیرهای دسترسی از نیازهای اساسی جهت دستیابی به مناطق تفرجی و برنامهریزی گردشگری هستند. هدف از این تحقیق، طراحی و ارزیابی شبکه جاده جنگلی بهمنظور انتخاب شبکه جاده بهینه جهت توسعه گردشگری در منطقه حفاظتشده ارسباران است. بدین منظور مناطق مستعد تفرجی با استفاده از روش سیستمی مخدوم و شبکه عصبی پرسپترون چندلایه (MLP) ارزیابی و شناسایی شدند. برای تهیه نقشه شایستگی عبور جاده، معیارهای مؤثر بر طراحی جاده با روش منطق فازی استانداردشده و با توجه به اهمیت نسبی حاصل از فرایند تحلیل سلسله مراتبی تلفیق شدند. سپس گزینههای شبکه جاده جهت دسترسی به مناطق تفرجی در محیط GIS طراحی و از جهات فنی، محیطزیستی و اجتماعی- اقتصادی ارزیابی گردید. نتایج ارزیابی مناطق مستعد گردشگری نشان داد، بخشهایی از منطقه دارای توان برای تفرج متمرکز طبقه 2 (0.17%) و تفرج گسترده طبقه 2 (10.09%) میباشد. با توجه به نتایج وزندهی معیارها، معیار شیب با مقدار 0.289 و معیار ارتفاع با مقدار 0.033 به ترتیب بیشترین و کمترین وزن را به خود اختصاص دادند. در کل 14 گزینه شبکه جاده طراحی شدند و بر اساس ارزیابی نهایی گزینه 7 با تراکم 3.34 متر در هکتار، قابلیت دسترسی (سخت) 64.68 درصد و با حداقل هزینه و اثرات محیطزیستی بهعنوان گزینه بهینه انتخاب شد. بنابراین با در نظر گرفتن هزینه و اثرات محیطزیستی و با بهکارگیری قابلیتهای GIS میتوان به طراحی اصولی شبکه جاده و درنتیجه توسعه جادههای دسترسی موجود بهمنظور توسعه گردشگری در منطقه پرداخت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1449 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر | fa_IR |
| dc.publisher | Bushehr Branch, Islamic Azad University | en_US |
| dc.relation.ispartof | سنجشازدور و سامانه اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of RS and GIS for Natural Resources | en_US |
| dc.subject | ارزیابی مناطق تفرجی | fa_IR |
| dc.subject | شبکه دسترسی | fa_IR |
| dc.subject | توسعه گردشگری | fa_IR |
| dc.subject | سیستم اطلاعات جغرافیایی | fa_IR |
| dc.subject | منطقه حفاظت شده ارسباران | fa_IR |
| dc.title | طراحی شبکه جاده جنگلی به منظور توسعه گردشگری در منطقه حفاظت شده ارسباران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مهندسی جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 93 | |
| dc.citation.epage | 112 | |