مطالعه آثار تبلیغات تجاری تلویزیون ایران بر انگیزش های سرمایه گذاری
(ندگان)پدیدآور
روشندل اربطانی, طاهرسطوتی, فرانکنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در مقاله حاضر، سعی بر این است که با بکارگیری یک مطالعهی کیفی، به واکاوی مولفههای جذب سرمایهگذاری و حمایت از تولید ملی در تبلیغات بازرگانی تلویزیونی پرداخته شود. این پدیده را میتوان از دو منظر کلی مصرفکننده و تولیدکننده مورد مطالعه و تحلیل قرار داد. از این جهت، 20 مورد آگهی بازرگانی از 1844 مورد (132 نوع آگهی) که در سه ماه اول سال 1391 در شبکههای اول، دوم و سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پخش شده بودند، به شیوه نمونه گیری هدفمند گزینش شدند. سپس آنها را با رویکرد نشانهشناختی و از منظر تولیدکننده و سرمایهگذار، مورد مطالعه قرار دادیم. ارزیابیهای ما نشان میدهد میزان درصد پخش آگهیهای مصرفی در مقایسه با آگهیهای تولیدی و جذب سرمایهگذاری کاهش یافته است. همچنین به وضوح دیده میشود تبلیغات بازرگانی با بازنمائی سبک زندگی مدرن، آیندهنگری، تضمین آسایش حال و آینده، به ترسیم آرزوهایی از جنس توان اقتصادی و استفاده از بهترین خدمات در ذهن می پردازد. در این راستا این آگهی ها از مولفههای مهم جذب سرمایه استفاده کرده تا تا بیننده را مجاب کرده تا در سرمایهگذاری و دریافت خدمات بیشتر در بهبود زندگی نمایند مشارکت کنند. از این مشاهدات این میتوان چنین نتیجه گیری کرد که: مولفههای مالی (سود و زیان، برتری کیفیت و ... )، بیش از مولفههای روانی و فکری (بیمه و تخفیفات) مورد استفاده قرار گرفته؛ در حالی که توان نفوذ مولفههای روانی و انگیزشی بیش از مولفههای مالی است.
کلید واژگان
تبلیغات تجاریحمایت از تولید ملی
سرمایه گذاری
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانکارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران




