مخاطب، ارتباطات "رسانهای" و پایان ارتباطات "جمعی":مطالعه رابطه بین میزان تعلقات فرهنگی ایرانیان مقیم تورنتو و چگونگی استفاده آنان از رسانههای تصویری
(ندگان)پدیدآور
خواجه نوری, نسترننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با به پایان رسیدن عصر ارتباط "جمعی" و جایگزینی ارتباط "رسانهای" و همچنین رفتار غیر قابل پیشبینی مخاطبان بهدلیل افزایش سواد رسانهای، تعدد و تنوع وسایل ارتباطی، امکان دسترسی به وسایل ارتباطی گوناگون و بسیاری از عوامل روانشناختی، جامعهشناختی و فنآورانه دیگر از یکسو، و افزایش میزان تحرک جغرافیایی و مهاجرت افراد از سوی دیگر، مقاله حاضر بر آن است تا با در نظر داشتن دو رویکرد "جامعهشناختی" و "نشانهشناختی" و تلفیق دیدگاههای "مخاطبمحور" و "رسانهمحور" با تکیه بر پیشینه و هویت فرهنگی مخاطبان، رفتار رسانهای آنان در مهاجرت را مورد بازبینی قرار دهد. به این منظور رفتار رسانهای ایرانیان شهر تورنتو در کشور کانادا با استفاده از روش پیمایش مطالعه میشود. در این مطالعه رابطه بین میزان تعلقات فرهنگی مخاطبان و چگونگی استفاده آنان از رسانهها، و همچنین رابطه بین نیازهای آنان و نوع رسانه انتخابی شناسایی میشود. در این مقاله گزارش نتایج حاصل از پژوهش در دو بخش نظری و میدانی ارائه میشود.
کلید واژگان
ارتباط رسانهایدیدگاه مخاطبمحور
دیدگاه رسانهمحور
مخاطب جمعی
عملکرد مخاطب
مخاطب آزاد
نیاز مخاطب
پایبندی به هویت فرهنگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-03-211389-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار رشته علوم ارتباطات، محقق مدعو دانشگاه یورک، تورنتو ـ کاناداشاپا
2008-0468Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
آیندۀ مصرف رسانهای مخاطبان: مطالعۀ موردی با روش دلفی
خجسته باقرزاده, حسن؛ بردبار, ملیکا؛ عقیلی, سید وحید (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2018-11-22)امروزه مصرف رسانهها در سراسر جهان بسیار بالاست و با پیشرفت فناوری، فرصتهای بیشتری برای انتخاب مخاطبان در موقعیتها، مکانها و با رفتارهای مختلف در سراسر جهان ایجاد شده است. این فرصت، سپهر رسانهای را گستردهترکرده و ...
-
تلویزیون، مخاطب و نگرش نو
مهدی زاده, شراره (انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association, 2005-12-22)در این مقاله تاثیر تلویزیون بر نوگرایی با توجه به نقش مخاطبان آن مورد بررسی قرار گرفته است.در مطالعه مخاطب عواملی مانند میزان در معرض رسانه قرار گرفتن ،محتوای در معرض قرار گرفتن و زمینه های گوناگون اجتماعی-فرهنگی،نقش اساسی ...
-
هدایتگری رسانه و شناخت مخاطب؛ پهنهای متکثر و چالشزا
علیمحمدی, محبوبه (معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسانResearch Deputy of Khorasan Seminary, 2020-08-22)توان رسانه در پیشبرد زندگی انسانی از طریق دستکاری ذهنی و هدایت وی که میتوان آن را «هدایتگری» نامید، از هنگام پیدایش رسانههای جمعی، مورد توجه اندیشمندان این حوزه قرار گرفت. پرسش در مورد توان هدایتگری یا تربیت مخاطب توسط ...




