مصرفگرایی در آمریکا در بستر فضای مجازی: کارتهای اعتباری و نظام اطلاعرسانی
(ندگان)پدیدآور
موسوی, سید محمد علیمحمدخانی, نجمهخوارزمی, زهرهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله بر آن است که نشان دهد چگونه گسترش سازوکارها و نظامهای ارتباطی و اطلاعاتی از راه کارتهای اعتباری موجب رونق عظیم اقتصاد آمریکا در سالهای اخیر شد و چگونه مصرف گرایی و جامعه مصرفی در آمریکا از یک مفهوم اقتصادی به پدیده ای فرهنگی – اقتصادی تبدیل شده است. توضیح آنکه، نظام ارتباطات نوین تاثیر شگرفی بر تعاملات اقتصادی در جهان کنونی داشتهاست. اعتباری شدن روابط اقتصادی از یک سو و شبکه عظیم رسانهای - اطلاعرسانی که امکان انتخاب کالا و امکان خرید آن را به طور همزمان برای مصرفکننده، فراهم میکند از شاخصههای امروزی بازار مصرف آمریکا است. یکی از مهمترین شاخصههای نظام سرمایهداری توسعه مصرف گرائی در جوامع است. نظام سرمایهداری که بر بسط سازوکارهای اقتصاد بازار آزاد بنا شده است با بسط بخش مصرف به توسعه چرخه اقتصادی دست یازیده است چرا که توسعه مصرف موجب رونق تولید و گردش فزاینده مالی خواهد شد. مصرف که خود مقولهای فرهنگی است در بازار پسامدرن آمریکا، امکان انتخاب بی شمار را فراهم می سازد اما در چارچوب ظرفیتهای واقعی اقتصادی (که در هر کشوری از جمله در آمریکا محدود می باشد) امکان رشد فزاینده ندارد. بر این اساس نظام سرمایه داری با ارائه ظرفیت اعتباری خرید که مازاد بر توان اقتصادی شهروند و جامعه است و انتقال بدهیها به آینده بر این مشکل فائق آمده است. چون این رونق اقتصادی موجب افزایش توان مالی و رفاه شهروند و مالا امکان بازپرداخت آتی بدهیهای ناشی از مصرف اعتباری دیروز را فراهم میآورد.
کلید واژگان
نظامهای ارتباطاترسانه
اطلاعرسانی
مصرفگرایی
تجارت الکترونیک
کارتهای اعتباری
بحران اقتصادی
آمریکا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-03-211388-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار مطالعات آمریکای شمالی مطالعات جهان دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آمریکای شمالی مطالعات جهان دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آمریکای شمالی مطالعات جهان دانشگاه تهران




