تحصیلات، رسانه ها و آگاهی ها
(ندگان)پدیدآور
دهقان, علیرضانایبی, هوشنگمعیدفر, سعیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که آیا استفاده از رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون که رسانه ای بسیار پر پوشش و سهل الوصول است می تواند شکاف آگاهی در میان گروه های دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی متفاوت را کاهش دهد؟ طبق نظریه ی شکاف آگاهی، اقشار بالاتر سریع تر از اقشار پایین تر اطلاعات پخش شده توسط رسانه های جمعی را کسب می کنند و شکاف آگاهی بین اقشار بالا و پایین کاهش نمی یابد. تحقیقات متعددی در کشورهای دیگر، این نظریه و فرضیات آن را آزمون کرده اند اما در ایران تاکنون بدان پرداخته نشده است. به این منظور در اینجا فرضیه های آزمون پذیری از نظریه ی مذکور استنتاج شده است تا در پرتو داده های تجربی در ایران به سؤال فوق پاسخ داده شود.
کلید واژگان
شکاف آگاهیرسانه های جمعی
تلویزیون
تحصیلات
پایگاه اجتماعی اقتصادی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2007-03-211386-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهراناستادیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران




