مطالعه عوامل مؤثر بر انتخاب بازارهای جهانی در صنعت رسانه کشور
(ندگان)پدیدآور
رشیدی, احتشامحسنقلی پور, طهمورثنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله نتیجه پژوهشی است که هدف آن شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب بازارهای جهانی در صنعت رسانه بوده است. یکی از تصمیمات راهبردی شرکتهای رسانهای برای ورود به بازارهای جهانی انتخاب بازار خارجی است. برخی مطالعات نشان دادهاند که انتخاب نظاممند بازارهای جهانی از عوامل مهم در موفقیت شرکتها در تجارت بینالملل به شمار میرود. گذشته از اینها، صنعت رسانه به دلیل ویژگیهای خاص و منحصر به فرد آن نیاز به تحلیلهای دقیقتر بازار دارد و این مقاله سعی می کند این نیاز را ارزیابی کند. برای گردآوری اطلاعات موردنیاز این پژوهش از روش میدانی و ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل شرکتهای توزیع و پخش کالاهای ویدیو رسانه بود و 100 پرسشنامه بهصورت حضوری و الکترونیکی بین مدیران و کارشناسان آنها توزیع گردید. به منظور مطالعه میزان و نوع ارتباط بین متغیرها از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شده است. برخی از یافتههای این مطالعه نشان می دهند که انطباق محتوایی، وضعیت رقابتی، خصوصیات کشور میزبان و شرکت صادرکننده از عوامل مؤثر در انتخاب بازارهای جهانی محصولات رسانهای قلمداد میشوند. همچنین با استفاده از تحلیل مسیر مشخص شد که انطباق محتوایی بیشترین تأثیر را بهطور مستقیم بر انتخاب بازار هدف دارد این در حالی است که اثر کلی ویژگیهای خاص کشور میزبان نسبت به سایر متغیرها بیشتر است.
کلید واژگان
رسانههای بینالمللیتجارت جهانی
محصولات رسانهای
جذابیت بازار
راهبرد جهانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت رسانه واحد علوم و تحقیقاتدانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران




