• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی در پیش بینی میزان وابستگی به اینترنت

    (ندگان)پدیدآور
    غلامعلی لواسانی, مسعودآذرنییاد, آرشمهمان پذیر, پریارضائیان, حمید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    516.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مقاله به ارزیابی نقش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی در پیش­بینی میزان وابستگی به اینترنت می­پردازد. برای این منظور، در میان دانشجویان دانشکده­ های علوم رفتاری و فنی­ مهندسی دانشگاه تهران به عنوان واحد تحلیل این مطالعه، به شیوه­ ی تصادفی خوشه­ ای نمونه­ گیری انجام شد. در این نمونه گیری 408 نفر (219 پسر و 189 دختر) برای اجرای پیمایش، انتخاب شدند. جهت جمع ­آوری داده­ ها از ابزارهای وابستگی به اینترنت دیویس (2001)، خودکارآمدی تحصیلی اون و فرانمن (1988) و اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) استفاده شد. برخی از یافته­ های توصیفی نشان می دهند که اولویت­های جستجوی اینترنتی دانشجویان به ­ترتیب، چک­ کردن پست الکترونیک، رفتن به شبکه­ های اجتماعی و ذخیره اطلاعات، استفاده از سایت­های خبری و رسانه­ ای، چت­ کردن و موزیک، بازی­های اینترنتی، بدون هدف پرسه­ زدن و سرزدن به سایت­های غیر متعارف بود. همچنین، آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که اهمالکاری در انجام تکالیف و اهمالکاری در آماده­ کردن مقاله­ های پایان ­ترم با وابستگی به اینترنت رابطه مثبت و معنی­دار و با خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنی­داری دارند. اهمالکاری در آماده ­کردن امتحان با وابستگی به اینترنت و خودکارآمدی تحصیلی همبستگی نداشت. اما بین وابستگی به اینترنت و خودکارآمدی تحصیلی رابطه همبستگی منفی مشاهده شد. آزمون رگرسیون گام­ به­ گام نیز نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی در پیش­بینی میزان وابستگی به اینترنت نقش اصلی را دارد و در گام دوم اهمالکاری در انجام تکالیف توانست نقش معنی­داری ایفا کند. بر اساس یافته­ ها، دانشجویان پسر در مقایسه با دانشجویان دختر وابستگی بیشتری به اینترنت گزارش کردند. بنابراین، می­توان نتیجه گرفت که وابستگی به اینترنت پدیده ­ای شایع در بین دانشجویان است و پیشنهاد می شود برای افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان برنامه های همکاری جمعی ارائه شود.
    کلید واژگان
    وابستگی به اینترنت
    اهمالکاری تحصیلی
    آماده کردن تکالیف
    آماده کردن مقاله های پایان ترم
    آماده کردن امتحان
    خودکارآمدی تحصیلی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-09-23
    1392-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، گروه مبانی روانی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه مبانی روانی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه مبانی روانی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    استادیار گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهراء

    شاپا
    2008-0468
    URI
    https://gmj.ut.ac.ir/article_66495.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/366708

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب