تحلیل تعامل مخاطب با چیدمان تعاملی "باران متن" بر اساس مفهوم بدنمندی در فلسفه مرلوپونتی
(ندگان)پدیدآور
خبازی کناری, مهدیسبطی, صفانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تعامل با رویداد هنر تعاملی اعم از تعامل فیزیکی و یا تعامل از طریق رسانههای جدید مجازی، صرفاً دیدن اثر هنری نیست. در این رویارویی، مواجهه بدنی مخاطب با کار، نقشی اساسی، هم در درک و هم در تعامل ایفا میکند. این تفاوت اساسی شیوهای متفاوت را برای تحلیل هنر تعاملی طلب میکند. شیوهای که اساس آن بر تحلیل کنش بدنی مخاطب در آمیختگی با فضای رویداد تعاملی و فضای مجازی باشد. با این توضیح، «بدنمندی» نقشی اساسی در تحلیل کنش مخاطب ایفا میکند. در این مقاله بر آن بودیم تا تعامل مخاطب با چیدمان تعاملی «باران متن» را با چنین رویکردی تحلیل کنیم. بدین منظور تلاش کردیم تا ارتباطی بین مفاهیم فلسفی «مرلوپونتی» و تعامل در چیدمان تعاملی «باران متن» برقرار کنیم. «بدنمندی»، یکی از مفاهیم بنیادین فلسفۀ مرلوپونتی است. به زعم وی، سوژه پیش از اینکه در صدد شناختن و اندیشیدن بر آید، درهم تنیدگی بدنی او با محیط است که درک او را از جهان و کنشهای او را در جهان شکل میدهد. نتیجۀ پژوهش حاکی از آن است که در چیدمان مزبور نه بدن مخاطب ابزاری برای کنش اوست و نه ذهن او واسطهای برای شناخت رویداد است، بلکه به جهت درهم تنیدگی حسی و حرکتی مخاطب با رویداد، درک و تعامل بطور هم زمان اتفاق میافتد. مخاطب در فضایی وهمی-تخیلی درهمتنیده با رسانه مجازی به تعامل میپردازد، اما نه فقط با نگریستن بلکه او با تمامی حسیت و حرکت وارد رویدادی آمیخته از وهم و واقعیت میشود که به واسطۀ حضور بدنمند او متحقق میشود. این به منزلۀ کنشی بر اساس ارتباطی بدنی بجای قضاوت زیباییشناسانه است.
کلید واژگان
تعاملمرلوپونتی
بدنمندی
مخاطب
اینستالیشنِ تعاملی "باران متن"
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار فلسفه جدید و معاصر غرب، گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندراندانش آموخته دکتری پژوهش هنر. دانشگاه الزهرا




