تحلیل رویکرد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کتابداری و اطلاعرسانی به امکانات وب 2.0 : مطالعه موردی دانشگاه فردوسی و دانشگاه پیامنور مشهد
(ندگان)پدیدآور
قرائی, ربابهرداد, ایرجتجعفری, معصومهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله پژوهشی این است که میزان آشنایی و استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی و پیامنور مشهد از ابزارها و امکانات وب2 را تعیین کرده و همچنین دیدگاه آنان را در مورد استفاده از این ابزارها مورد مطالعه قرار دهد. این پژوهش کاربردی به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل در رشته کتابداری و اطلاعرسانی در دو دانشگاه فردوسی و پیامنور مشهد بودند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده کردیم. تعداد نمونه آماری طبق جدول مورگان 140 نفر بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای، پرسشنامه را به اعضای نمونه توزیع کردیم و 76 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که آشناترین ابزار وب2 در میان هر دو جامعه پژوهش، وبلاگ و ناآشناترین و کماستفادهترین ابزار، سایتهای فهرستنویسی اجتماعی بود. پراستفادهترین ابزار در میان دانشجویان دانشگاه فردوسی، ویکی و در میان دانشجویان دانشگاه پیامنور، وبلاگ بود. بین نوع دانشگاه محل تحصیل و آشنائی دانشجویان با ابزارهای وب2 رابطه وجود داشت ولی بین نوع دانشگاه محل تحصیل و استفاده از این ابزارها رابطه وجود نداشت. همچنین، هر دو جامعه پژوهش، تأثیر استفاده از ابزارهای وب2 را در به اشتراکگذاری دانش با دیگران، در حد متوسط ارزیابی کردند به غیر از ابزار وبلاگ که تأثیر آن در به اشتراکگذاری دانش با دیگران بیش از حد متوسط بود.
کلید واژگان
وب2دانشجویان تحصیلات تکمیلی
کتابداری و اطلاعرسانی
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه پیامنور مشهد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
کتابدار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهداستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا
استادیارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد




