برنامه ریزی توسعه ی گردشگری تفرجگاه ها با استفاده از روش برنامه ریزی استراتژیک (مطالعه ی موردی: دریاچه ی شهرک پارس آباد مغان)
(ندگان)پدیدآور
آقایی, واحدسیف الهی, حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
کشورهایی که به تنوع بخشی اقتصاد روی آورده اند، می خواهند خود را از اقتصاد تک پایه ای برهانند و در جستجوی شناخت مزیت ها و یا خلق جدید مزیت ها هستند. یکی از این مؤلفه ها، گردشگری و البته توسعه ی هرچه بیش تر پتانسیل ها و به عبارتی تفرجگاه های مورد استفاده ی بازدیدکنندگان است. بر اساس برآورد بانک جهانی میزان ثروت جهان تا سال 2020 سالیانه 3/0 رشد خواهد کرد، در حالی که تعداد گردشگران بین المللی سالیانه 1/4 درصد رشد می کند؛ از این رو به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی و درآمدهای ارزی و همچنین ایجاد فرصت های شغلی جدید در کشور توسعه ی صنعت توریسم از اهمیت فراوانی برخوردار است. یکی از استان های کشور که دارای مزایای فروانی در حوزه ی تفرجگاهی بوده و جاذبه های بدیع و منحصر به فردی را در خود جای داده، استان اردبیل است. یکی از این جاذبه های بدیع دریاچه ی شهرک پارس آباد مغان می باشد که دارای پوشش درختی، اگروتوریسم و به عبارتی چشم انداز بسیار خوبی است. این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی با استفاده از مدل برنامه ریزی استراتژیک (swot) به ارائه ی استراتژی ها و راهبردهای مؤثر در برنامه ریزی این تفرجگاه پرداخته است. تحلیل استراتژیک بیانگر آن است که منطقه دارای 24 نقطه ی قوت و فرصت به عنوان مزیت ها و 20 نقطه ی ضعف و تهدید اساسی به عنوان محدویت ها و مشکلات پیش روی توسعه ی این تفرجگاه است. نتایج تحلیلی مدل حاکی است که عدم سرمایه گذاری مناسب، ضعف تبلیغات، ضعف اختیارات سازمانی و نهادی، کمبود مواصلات ارتباطی و... موانع اصلی توسعه ی تفرجگاه دریاچه ی شهرک به شمار می رود.
کلید واژگان
تفرجگاهبرنامه ریزی گردشگری و استراتژیک
اردبیل
دریاچه ی شهرک
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01




