رابطه ی بین اضطراب و هیجان خواهی با میزان وابستگی به اینترنت در دانش آموزان دختر کاربر شبکه های اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
مشکانی, محمدصاحبکاران, وحیدصادقی, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش بررسی هیجان خواهی و اضطراب و رابطه ی آن با وابستگی به اینترنت در دانش آموزان دختر شهر گرگان می باشد. روش پژوهش هم بستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی شهر گرگان تشکیل می دهد که تعداد آن ها 6500 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 362 نفر می باشد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه های استاندارد وابستگی به اینترنت یانگ(1988) و هیجان خواهی زاکرمن(1983) و خودسنجی اضطراب کاجی(1372) است. داده های پژوهش از طریق شاخص های آماری توصیفی، هم بستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش گاگ به گام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین وابستگی به اینترنت و مؤلفه ی عاطفی اضطراب رابطه ی معنادار وجود ندارد؛ در حالی که بین وابستگی به اینترنت و مؤلفه ی جسمانی اضطراب رابطه ی مستقیم معنادار و بین وابستگی به اینترنت و هیجان زدگی، تجربه جویی و هیجان خواهی رابطه ی غیرمستقیم معنادار وجود دارد. همچنین بین وابستگی به اینترنت و مؤلفه ی بازداری زدایی هیجان خواهی رابطه ی معنادار وجود ندارد. یافته ها نشان داد اضطراب و هیجان خواهی، 9 درصد از واریانس وابستگی به اینترنت را تبیین می کند(05/0 > p )
کلید واژگان
هیجان خواهیوابستگی به اینترنت
اضطراب
دانش آموزان دختر
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01




