اصلاح مسیر سیستمهای اصلی حمل و نقل همگانی شهر مشهد با روش الگوریتم کلونی مورچگان و رویکرد افزایش دسترسی
(ندگان)پدیدآور
شاداب مهر, هومنرهنما, محمد رحیماجزاء شکوهی, محمدمافی, عزت الهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خطوط استخوان بندی حمل و نقل همگانی شهر مشهد حدود 50 درصد با یکدیگر همپوشانی دارند که این مسئله از سطح پوشش سیستم میکاهد. این تحقیق با هدف باز طراحی مسیر خطوط مذکور با رویکرد حداکثرسازی خصوصیت دسترسی سیستم انجام شده است. جهت تعیین مسیرهای اصلاحی خطوط مذکور از روش الگوریتم کلونی مورچگان استفاده شده است. سپس شاخص دسترسی ترکیبی به روش هنسن به تفکیک 253 ناحیه ترافیکی در دو حالت سیستم وضع موجود و سیستم پیشنهادی تحقیق محاسبه شده است. مقایسه دو سیستم وضع موجود و اصلاح شده به کمک شاخص دسترسی و با روش محاسبه میانگین دو گروه مستقل با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده است. مسیرهای اصلاحی تعریف شده، سطح پوشش را افزایش داده در حالیکه طول کل خطوط سیستم پیشنهادی نسبت به سیستم اولیه ثابت میباشد. همچنین شاخص دسترسی به سیستم اصلاح شده نسبت به سیستم موجود به طور معناداری افزایش یافته است. با توجه به اینکه سیستم موجود استخوان بندی حمل و نقل همگانی شهر مشهد با روشهای مبتنی بر سرعت و حرکت طراحی شده است، نتایج این تحقیق، تفاوت رویکرد مبتنی بر سرعت و حرکت نسبت به رویکرد مبتنی بر دسترسی را در طراحی سیستمهای حمل و نقل همگانی آشکار میسازد
کلید واژگان
حمل و نقل همگانیدسترسی
الگوریتم کلونی مورچگان
شهر مشهد
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه گلستانسازمان پدید آورنده
دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد پردیس بینالمللاستاد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2538-57392538-4821




