برنامهریزی توسعه بازاریابی گردشگری با رویکرد تحلیلی عرضه و تقاضا مورد مطالعه: شهرستان محلات
(ندگان)پدیدآور
ابراهیم زاده, عیسیولاشجردی فراهانی, راضیهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه لازمه برنامهریزی موفق گردشگری، بازاریابی است. درک سطح اهمیت مطلق و نسبی عرضه و تقاضا در فرآیند بازاریابی صنعت گردشگری میتواند چهارچوب مفهومی مناسبی برای دانستن ماهیت تصمیمگیری گردشگران فراهم نموده و از این طریق در توسعه بازارهای فعلی و رونق مقاصد گردشگری موثر واقع شود. اینک در این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از مطالعات میدانی و اسنادی به شناسایی ویژگیهای عرضه و تقاضای گردشگری در شهرستان محلات پرداخته و با استفاده از مدلSWOT به تحلیل کارکردی آن اقدام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که گردشگران جوان زیر سیسال و گردشگران دارای تحصیلات دانشگاهی و بازارهای گردشگری استانهای همجوار از مهمترین مشخصههای شناخته شده در بخش تقاضا بوده و ضعف عملکرد بخش عرضه در گسترش زیرساختها و تسهیلات مناسب و عدم مهیابودن بعضی از جاذبههای گردشگری میباشد. تحلیل نهایی حاصل از تکینک سوات که بر پایه یافتههای تحقیق در هر دو بخش عرضه و تقاضا صورت گرفت نشان داد که ضعفها با امتیاز03/4 در رتبه اول و قوتها با امتیاز 84/3 در رتبه دوم و فرصتها و تهدیدها به ترتیب با امتیازات 72/3 و 55/3 در اولویتهای سوم و چهارم قرار گرفتند. بر این مبنا و با توجه به تاثیرگذاری متفاوت این عوامل، ابتدا راهبردهای کاربردی WO به منظور برون رفت از وضع موجود و سپس راهبردهای SO به منظور خلق فضایی مناسب جهت توسعه آینده گردشگری منظقه تدوین و در اولویت برنامهریزی قرار گرفتند.
کلید واژگان
بازاریابی گردشگریعرضه گردشگری
تقاضای گردشگری
شهرستان محلات
تکنیک SWOT
جغرافیای اقتصادی
جغرافیا و برنامه ریزی روستایی
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
گردشگری
مطالعات ناحیه ای
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPNU
سازمان پدید آورنده
Sistan and Baluchestan Universityدانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2538-39302538-3949




