سلسله مراتب هستى در مکتب ابنعربى بر اساس دیدگاه صدرالدین قونوى
(ندگان)پدیدآور
کربلایی, مرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تصوف و عرفان اسلامى با ظهور ابنعربى در قرن هفتم هجرى وارد مرحلة تازهاى شد. بعد از وی، قونوى به دلیل توان فلسفى و نیز به برکت مشاهدات عمیق عرفانىاش، توانست مبانى استادش را بهطور منسجم و سازوار تبیین و تثبیت نماید. از مباحث مهمى که در هستىشناسى مکتب ابنعربى شکل گرفت، بحث «حضرات خمس» مىباشد. قونوى هنگام سخن از سلسله مراتب هستى آن را به پنج حضرت تقسیم مىنماید: حضرت اول، شامل مرتبة تعین اول و تعین ثانی؛ حضرت دوم، مرتبة عالم ارواح؛ حضرت سوم، مرتبه عالم مثال؛ حضرت چهارم مرتبه عالم اجسام و حضرت پنجم، مرتبه انسان کامل. قونوى و شاگردانش در مراتب هستى از مرتبهاى دیگر با نام نَفَس رحمانى بهعنوان نخستین تجلى حق سبحانه نام مىبرند که هویتى گسترده و ممتد دارد و تمامى حضرات پنجگانه نقوش و تعینات آن هستند. در نوشتار حاضر بعد از اشاره به سابقة تاریخى این مبحث به گزارش مختصرى از این حضرات پنجگانه و نیز نفس رحمانی بر اساس تقریر قونوى و برخى از شاگردان وى مىپردازیم.
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2009-02-191387-12-01
ناشر
دانشگاه ادیان و مذاهبسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهبشاپا
2322-42902717-106X




