دوره 15, شماره 60

 

ارسال های اخیر

  • موقعیت زنان در دین زرتشتی بر اساس کتب فقهی و حقوقی 

    قائم‌مقام فراهانی, ناهید السادات (دانشگاه ادیان و مذاهب, 2014-02-20)
    دین زرتشتی، مانند دیگر ادیان جهان، بر اهمیت زن، ازدواج و تداوم نسل‌ها تأکید فراوان داشته، همواره جایگاه بسیار رفیعی برای زن در نظر گرفته است. ترسیم چنین جایگاهی برای زن، فقط به دین زرتشتی باز نمی‌گردد؛ حتی پیش از ورود ...

  • معرفی جامعِ کتاب راهنمای روان‌شناسی دین و معنویت 

    زندی, محسن (دانشگاه ادیان و مذاهب, 2014-02-20)

  • تئودیسه‌های مبتنی بر صلیب 

    پورمحمدی, نعیمه (دانشگاه ادیان و مذاهب, 2014-02-20)
    مسئله قرینه‌ای شر وجود خدای مسیحی را از راه آفرینش شرور گزاف و ناموجه به چالش می‌کشد. الاهیات مسیحی در واکنش به این مسئله پاسخ‌هایی را در قالب تئودیسه مطرح کرده است. تئودیسه می‌کوشد از طرق مختلف شرور را تبیین کرده، از اشکال ...

  • گفت‌وگوی ناپیدای مسلمانان کنفوسیوسی 

    ساچیکو موراتا, ویلیام چتیک؛ محصل یزدی, محسن (دانشگاه ادیان و مذاهب, 2014-02-20)
    اندیشمندان مسلمان چینی در سده هفدهم میلادی به منظور قابل فهم کردن اندیشه­های اسلامی برای مسلمانان چین، آثار اسلامی را با اصطلاحات آیین‌های کنفوسیوس، نوکنفوسیوس و دائو تبیین کردند، تا اوایل سده بیستم میلادی، صدها کتاب با ...

  • آموزه یگانگی خدا در یهودیت 

    جیکبز, لوئیس؛ نصرتیان, رئوف (دانشگاه ادیان و مذاهب, 2014-02-20)
    توحید مهم‌ترین اصل الاهیاتی نزد یهودیان است. با صراحت می‌توان گفت قوام و دوام یهودیت بر انکار شرک و پذیرش توحید مبتنی است، به‌ طوری که نمی‌توان یهودیت را با دوگانه‌گرایی، یا تثلیث جمع کرد. نویسنده در این مقاله گستره‌ای از ...

  • شاخصه‌های عرفان مثبت از نگاه عارفان برجسته مسلمان 

    آقانوری, علی؛ بیگدلی, حمیدرضا (دانشگاه ادیان و مذاهب, 2014-02-20)
    آیا می‌توان تعالیم عرفان و تصوف اسلامی و آموزه‌های صوفیانه را به حقیقی و غیرحقیقی، یا مثبت و منفی تقسیم کرد و وجه تمایزی برای عرفان مثبت از منفی قائل شد؟ اگر پاسخ مثبت است وجه تمایز آن کدام است؟ نوشتار حاضر به اختصار در ...

  • متکلمان برجسته امامی در عصر حضور امامان با تأکید بر منابع رجالی شیعه 

    شاکر سلماسی, مجید (دانشگاه ادیان و مذاهب, 2014-02-20)
    کلام شیعه استقلال و اصالت دارد و پیدایش آن به عصر حضور امامان برمی‌گردد؛ ولی برخی مستشرقان و مسلمانان، کلام شیعه را متأثر از جریان فکری اعتزال دانسته‌اند. مطالعه متکلمان شیعه و معرفی آنان در عصر حضور امامان، علاوه بر اثبات ...