مرور دوره 15, پنجاه و ششم و پنجاه و هفتم بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12
-
بافت اسلامی فلسفه یهودی
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)در فاصله قرنهای 9 تا 12 میلادی، فلسفه اسلامی به اوج رسید و در مناطق مختلفی از جهان اسلام گسترش یافت. در این دوره، زبان عربی به عنوان زبانی رسمی در میان یهودیان رایج شد و بسیاری از اندیشمندان یهودی به رغم تسلطشان بر زبان ...
-
بانو أرْوی، فرمانروای اسماعیلیمذهب یمن
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)در مقطعی که قدرتها، از جمله زیدیان، در یمن گرفتار ضعف جدی بودند، شیعیان اسماعیلیمذهب توانستند در قالب دولت صلیحیان (439ـ532 ق.) حاکمیت را در این کشور به دست بگیرند. یکی از برجستهترین حاکمان دولت صلیحی و آخرین آنان بانویی ...
-
بررسی رویکرد اخلاقی کتاب ارمیا و اناجیل همدید
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)اصلاح رویکرد اخلاقی در یهودیت رویهای بود که از دوران انبیا آغاز شد. موعظههای شورانگیز پیامبران بنیاسراییل رهیافت تازهای به اخلاق بود و همه انبیا در پیدایش این رهیافت نقشی داشتهاند. اما پیامبر خیرخواه و نقادی چون ارمیا ...
-
تأملاتی در باب جامعهشناسی دین امروز
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)نوشته پیش رو متن سخنرانی یکی از جامعهشناسان دین برجسته در روزگار ماست که در این زمینه آثار فراوانی دارد. پیتر برگر در این نوشتار میکوشد جایگاه جامعهشناسی دین در روزگار کنونی را تبیین کرده، مهمترین مباحث و چالشهای ...
-
تجربه عرفانی با تأکید بر اندیشههای ویتگنشتاین و مکتب ذن بودیسم
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)نویسندگان این مقاله ضمن مقایسه دیدگاههای عرفانی موجود در آثار ویتگنشتاین با مکتب ذن بودیسم، پرتو تازهای بر تجربه عرفانی از منظر این دو مکتب فکری افکندهاند. آنها عرفان را نوعی شیوه نگریستن به عالم تلقی کرده و معتقدند ...
-
حقیقتِ شمس تبریزی
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)ویلیام چیتیک، نویسنده و پژوهشگر توانای عرفان و تصوف در آمریکاست. وی در این نوشتار به شیوهای محققانه پس از مقدمهای مختصر، به تشریح ویژگیهای شخصیتی و برخی دیدگاههای شمس تبریزی پرداخته، به گونهای موجز خواننده را با ...
-
خدا در اندیشة هگل
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)فلسفۀ دین هگل با اندیشیدن و تأمل او دربارۀ خدا آغاز میشود. این نوشتار نشان میدهد که این ایده چگونه در منطق، طبیعت و فلسفۀ دین او بسط یافته است و آیا با عنایت به دیدگاه او درباره روح مطلق و خدا، میتوان نگاه ...
-
عرفان، واسطهبودگی و آگاهی ظرفیت فطری در اندیشة جان روزبروک
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)نوکانتیان معتقدند تمام تجارب ما واسطهشده و تحت تأثیر ویژگیهای اجتماعی، عقیدتی و ... هستند و اساساً نمیتوان از تجربة عرفانی واحد در میان عرفا دم زد. پرایس در پاسخ به این دیدگاه و در مخالفت با آن، فهم ماهیت تجربة عرفانی ...
-
ماهیت و مراتب سلوک عرفانی: بررسی تطبیقی نظرگاه امام خمینی و اِوِلین آندرهیل
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)غایت عرفان یگانگی با حقیقت است و عرفان عملی عهدهدار بیان طریقه دستیابی و نیل به این هدف. عارفان در دورههای زمانی مختلف در باب چگونگی سلوک و مراحلی که باید پیموده شود، سخن گفتهاند. این مقاله به بررسی تطبیقی دیدگاههای ...
-
مبانی حقوق بشر در آیین هندو
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)تاکنون تعریف درستی از اصطلاح حقوق بشر که مورد پذیرش تمام اقوام و ملتها باشد، ارائه نشده است. بسیاری از حقوقدانان علت این امر را در این میدانند که هر دین و فرهنگی به یک دسته از ارزشها، عقاید و مبانی اهمیت میدهد که چه ...
-
کتابشناسی سورن کیرکگور
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2013-03-21)اشاره سال 2013 میلادی در جامعه علمی دنیا به نام «سال کیرکگور» نامگذاری شده است. دلیل این نامگذاری دویستمین سال تولد اوست. او هم پدر فلسفۀ اگزیستانسیالیستیاست و هم به تعبیر خودش (که آن را دربارۀ ابراهیم (ع) به کار ...



