مدل سازی تأثیرزیبایی و دسترسی اماکن ورزشی بر روی نیات رفتاری مشتریان از طریق متغیر میانجی احساسات (مطالعه موردی: استخرهای شهر تبریز)
(ندگان)پدیدآور
حسینی, میرداوودکاشف, میرمحمدصفرپور, علیپاشایی, سجادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، مدلسازی تأثیر محیط فیزیکی اماکن ورزشی (زیبایی و دسترسی) بر روی نیات رفتاری مشتریان با توجه به نقش میانجی احساسات بود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف، کاربردی بود. در این زمینه، ابتدا متناسب با متغیرهای پژوهش پرسشنامهای با 30 سؤال طراحی شد که روایی صوری به تأیید استادان مدیریت ورزشی (7 نفر) رسید و روایی محتوایی با تحلیل عاملی تأییدی سنجش شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سازههای زیباییشناختی (91/0)، دسترسی (70/)، احساسات مثبت (90/0) و نیات رفتاری (87/0) محاسبه شد. جامعة آماری پژوهش 390 نفر از مشتریان استخرهای شهر تبریز بودند که در مجموع از 245 پرسشنامه برای بررسی آماری استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو مؤلفة محیط فیزیکی یعنی زیبایی و دسترسی و احساسات مثبت بر روی نیات رفتاری بهصورت مستقیم تأثیرگذارند. همچنین، براساس نتایج بهدستآمده اثر غیرمستقیم زیبایی و دسترسی از طریق احساسات مثبت بر روی نیات رفتاری معنادار است؛ یعنی زیبایی و دسترسی اماکن ورزشی میتواند از طریق ایجاد احساسات مثبت در مشتریان بر نیات رفتاری آنها تأثیرگذار باشد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت اماکنی که زیبا و در عین حال دارای قابلیت دسترسی راحتتر و بهتری هستند، احساسات بهتر و مثبتتری را در ذهن مشتریان ایجاد میکنند که نتیجة آن تأثیر بر روی نیات رفتاری و استفادة مجدد از آن اماکن ورزشی خواهد بود.
کلید واژگان
احساساتدسترسی
زیباییشناختی
محیط فیزیکی
نیات رفتاری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایراناستاد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شاپا
2008-93412676-427X




