نقش تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی در وفاداری هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
(ندگان)پدیدآور
عظیم زاده, سید مرتضیشجیع, کیانوشافروزی, فریدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این تحقیق بررسی نقش تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی در وفاداری هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که بر پایۀ تحقیقات مطالعات موردی انجام گرفته است. جامعۀ تحقیق، هواداران باشگاه ورزشی استقلال تهران بودند که از بین آنها 366 نفر بهعنوان نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. در بخش یافتهها نتایج رگرسیون خطی در مدل نهایی تحقیق نشان داد که از بین ابعاد بازاریابی ارتباطی، تنها دو بعد مدیریت دانش و تبلیغ رسانهای با یکدیگر حدود 55 و 88 درصد از واریانس وفاداری هواداران ورزشی را پیشبینی کردند. بهطور کلی براساس نتایج این تحقیق باشگاه استقلال تهران با بهکارگیری تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی میتواند به راهی مؤثر برای تقویت ارتباط هوادار و باشگاه دستیابد و با استفاده از عناصر مدیریت دانش و تبلیغات رسانهای در مسیر وفادار ساختن هرچه بیشتر هواداران خود گامهای اساسی بردارد.
کلید واژگان
بازاریابی ارتباطیباشگاه استقلال
لیگ برتر
وفاداری
هواداران
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
شاپا
2008-93412676-427X




