تأثیر توسعۀ برند ورزشی بر روی ارزش ویژۀ برند (مورد مطالعه: برند پرسپولیس)
(ندگان)پدیدآور
میرزایی, میثممحمدکاظمی, رضاخادمی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به گستردگی روزافزون صنعت ورزش و سودآور بودن آن برای بسیاری از کشورهای دنیا، اهمیت برندینگ و توسعۀ برند برای ورود به بخشها و بازارهای جدید، راهبرد متداول بسیاری از تیمهای ورزشی بزرگ دنیاست. هدف از این تحقیق، بررسی توسعۀ برند ورزشی و حضور در بازارها و عرصههای مختلف و مطالعۀ تأثیر آن بر ارزش ویژۀ برند است. بدین منظور برند پرسپولیس انتخاب شد که برندی محبوب و پرطرفدار در کشور است. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، از میان شهرهای مختلف، شهر تهران بهعنوان نمونۀ آماری برگزیده شد که تعداد اعضای نمونۀ آماری با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر برآورد شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که حاوی 50 سؤال اعم از 5 سؤال جمعیتشناختی و 45 سؤال مربوط به متغیرهای تحقیق بود. پایایی و روایی پرسشنامۀ مذکور بهوسیلۀ ضریب آلفای کرونباخ و روایی منطقی سنجش شد. مدل مفهومی تحقیق بهوسیلۀ روش معادلات ساختاری بررسی شد. نتایج نشان داد که توسعۀ برند ورزشی بر ارزش ویژۀ برند، کیفیت ادراکشده، آگاهی از برند، وفاداری برند و تداعیات برند آثار مثبت و مستقیمی دارد.
کلید واژگان
ارزش ویژۀ برندبرند ورزشی
توسعۀ برند
صنعت ورزش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، مؤسسة عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران ، ایراندانشیار، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، مؤسسة عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
شاپا
2008-93412676-427X




