تعیین عوامل مؤثر بر ارزش ویژۀ برندهای ورزشی داخلی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری
(ندگان)پدیدآور
شادی وند, اعظمازمشا, طاهرهمهدی پور, عبدالرحمننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر ارزش ویژۀ برندهای ورزشی داخلی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بود. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. 210 نفر از ورزشکاران نخبۀ شهر اهواز با استفاده از نمونهگیری تصادفی و جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند (N=450). ابزار مورد استفاده پرسشنامۀ محققساخته بود. روایی آن توسط تعدادی از استادان صاحبنظر در این حوزه مورد سنجش قرار گرفت و پایایی آن 89/0 محاسبه شد. برای تحلیل توصیفی از نرمافزار SPSS و برای تحلیل استنباطی دادهها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS بهره گرفته شد. تأثیرگذارترین مسیر مدل تحقیق تأثیر کیفیت ادراکشده بر وفاداری به برند با ضریب مسیر 91/0 بود. نتایج نشان داد که آمیختۀ بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع و ترویج) بر سه بعد ارزش ویژۀ برند (آگاهی/تداعی از برند، کیفیت ادراکشده و وفاداری به برند) تأثیرگذارند و این سه بعد بر همدیگر و بر ارزش ویژۀ برند نیز تأثیر میگذارند. بنابراین محصول باکیفیت، قیمت مورد انتظار، تبلیغات وسیعتر و مکانهای توزیع مناسب هر کدام سهم فزایندهای در بالا بردن ارزش ویژۀ برندهای ورزشی داخلی دارند.
کلید واژگان
ارزش ویژهآگاهی از برند
آمیختۀ بازاریابی
کیفیت ادراکی
وفاداری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایرانمربی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
دانشیار دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
شاپا
2008-93412676-427X




