بررسی کارکرد تجاری راهسازی عصر ناصری در ایالت مازندران
(ندگان)پدیدآور
رستم نژاد نشلی, علیمنتظرالقائم, اصغرفیاض انوش, ابوالحسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر قاجار مازندران از حیث تجاری برای حاکمیت دارای اهمیتی دوگانه بود: اول، نزدیکترین ایالتِ غنی در تولید مواد غذایی به پایتخت بود. دوم، نزدیکترین راه ارتباطی دارالخلافة تهران با دریای مازندران ــ که مسیر تجارت ایران با عمدهترین شریک تجاری ایران یعنی روسیه بودــ از این ایالت میگذشت. علاوه بر این، مازندران دارای مزیت نسبی در تولید برخی اقلامِ خامِ صادراتی و ارزآوری چون برنج، پنبه، ابریشم و چوب بود. به همین دلایل توسعة راه های مازندران متغیرِ مهمی در توسعة اقتصاد محلی، منطقه ای و ملی به حساب می آمد. در دوره ناصرالدین شاه علیرغم چالش های سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی در توسعه راه های مازندران، پس از یک رشته مطالعات مقدماتی توسط مهندسان راه سازی از بین سه راه موجود هزارچم، لاریجان و سوادکوه، حکومت با ملاحظة حفظ امنیت سیاسی و اقتصادی پایتخت تصمیم به توسعه و ترمیم راه لاریجان گرفت و هزینة سنگینی صرف این کار نمود. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، براساس داده های آماری و با ترسیم نمودارها به بررسی تأثیر سیاست های راه سازی ناصرالدین شاه بر تجارت مازندران می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد پس از پایان اقدامات راهسازی، میزان واردات و صادرات ایالت مازندران افزایش یافت. از دیگر پیامدهای سیاست های راه سازی این دوره بر تحولات تجاری مازندران، افزایش تعداد کاروان سراهای تجاری، رشد و توسعة بازار شهرهای بارفروش، ساری و اشرف بود.
کلید واژگان
ناصرالدین شاهمازندران
راه سازی
راه لاریجان
تجارت
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهاناستاد تاریخ دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
شاپا
2008-885X2538-3493




