سیاست و آموزش در دورة پهلوی دوم؛ بررسی موردی علل، چگونگی و فرایند تغییر مباحث و مصوبات شورای عالی فرهنگ:1320 ـ 1332
(ندگان)پدیدآور
راعی گلوجه, سجادرحمانیان, داریوشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با اشغال ایران توسط متفقین در شهریور 1320و خروج رضاشاه از ساختار قدرت سیاسی، گسستی در روند تکوین دولت مطلقه در ایران پدید آمد و منابع تمرکزیافتة قدرت تا اندازة زیادی پراکنده شدند. در فضای سیاسی ـ اجتماعی جدید که از سیطرة شاه و دربار بر جریان فرهنگ بهویژه آموزش کاسته شد، شورای عالی فرهنگ نیز بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای رسمی تصمیمگیر و ناظر عرصة آموزش از این فضا تأثیرات زیادی پذیرفت و تغییراتی در محتوای مباحث و مصوبات آن پدید آمد. پرسش مقاله حاضر این است که علل، زمینهها و پیامدهای تغییر محتوای مباحث و مصوبات شورای عالی فرهنگ از شهریور 1320 تا مرداد 1332 چه بود؟ در پاسخ میتوان گفت باوجود حفظ و تداوم ساختار به ارث رسیدة شورا از دورة رضاشاه ــ ساختاری که برای سیطرة کامل حکومت پهلوی و دولت بر امر آموزش ایجاد شده بود ــ تحت تأثیر تحولات سیاسی و اجتماعی و فضای نسبتاً باز و منتقدانة دورة پس از رضاشاه و بازیابی نسبی جایگاه نهادی دولت و مجلس شورای ملی، تا حدودی از دامنة اثرگذاری کنشگران سیاسی بر آموزش در حمایت از سیاستهای دربار کاسته شد. در این فضا، افرادی با گرایشهای سیاسی و فکری گوناگون (اسلامی، ملیگرا و چپگرا) وارد شورا شدند و فرصتی برای نقشآفرینی در تهیه و تصویب موضوعاتی متفاوت از دورههای قبل در زمینة آموزش پیدا کردند. فضای سیاسی ـ اجتماعی حاکم بر جامعه از جمله فعّالیّتهای احزاب و تشکلهای گوناگون سیاسی و اجتماعی و مطبوعات نیز در این زمینه بیتأثیر نبود.
کلید واژگان
سیاستآموزش
شورای عالی فرهنگ
پهلوی(حکومت)
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه تهراندانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
شاپا
2008-885X2538-3493




