دوره 27, شماره 36

 

ارسال های اخیر

  • سنخ‌شناسی عملکرد سیاسی زنان در دستگاه خلافت عباسی (132ـ 656 هـ.ق) 

    ولوی, علیمحمد؛ کاردان, سیده گلنوش (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-02-20)
    زنان در صحنة سیاست جهان اسلام، با توجه به سنت‌ها، عقاید و آموزه‌های دینی، موقعیت متفاوتی داشته‌اند. با وجود بحث‌های فقهی و دینی گسترده در این زمینه، عصر عباسی نقطة عطفی در حیات سیاسی زنان به حساب می‌آید. در ...

  • بررسی تحول نقش هیربدان در عصر ساسانی 

    رسولی, آرزو (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-02-20)
    در عصر ساسانی با رسمیت‌‌یافتن دین زردشتی شاهد قدرت‌گرفتن روحانیان زردشتی و تشکیل سلسله‌مراتب آنان و ظهور دو گروه قدرتمند موبدان و هیربدان هستیم. تقریباً همة محققان بر سرِ اینکه پیشینۀ موبدان عصر ساسانی طایفۀ مغان مادی ...

  • تبعات اجتماعی گسترش طبقة متوسط جدید در ایران(1342-1357) 

    آبادیان, حسین؛ یاراحمدی, معصوم؛ علی صوفی, علی رضا؛ صلاح, مهدی (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-02-20)
    مقالة حاضر به مفهوم طبقة متوسط جدید و نحوة گسترش و کارکرد آن در فاصلة زمانی سال‌های 1342 تا 1357 می‌پردازد. فرضیة مقاله آن است که این طبقه به موازات رشدِ خود، جایگاه درخور توجهی در مشارکت سیاسی و ...

  • زنان خاندان سلطنتی در دوره اشکانی 

    خان مرادی, مژگان (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-02-20)
    با آنکه اشکانیان نزدیک به پانصد سال حکومت کردند اما شواهد ناچیزی در خصوص زنان این دوره در دست است. زنان خاندان سلطنتی نیز، که معمولاً در بالاترین رده­های اجتماعی کشور قرار دارند، از این قاعده مستثنی ...

  • بررسی جرایم اجتماعی در عصر ناصری (1264 – 1313 ه.ق) 

    فصیحی, سیمین؛ منصوری, مریم (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-02-20)
    جرم پدیدة اجتماعی است که از دیرباز به تناسب هر عصری و هر نسلی، وجود داشته و بنابراین عمری به قدمت عمر جامعة  بشر دارد.در یک تعریف کلی جرم یا به‌عبارتی بزهرا عملی ناپسند و برخلاف مقررات تعیین‌شده در یک جامعه ...

  • معیارهای سنجشِ نسبت جامعه با جاهلیت در نهج‌البلاغه 

    بیک, هانیه؛ بختیاری, شهلا؛ ظریفیان, غلامرضا (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-02-20)
    شناخت جاهلیت و متعلّقات جامعه­شناختی آن از حیث ارتباط بسیار نزدیکش با جامعة صدر اسلام، اهمیت و ضرورت دارد. علاوه بر آن، ماهیت و ویژگی­های جاهلیت نشان می­دهد که باید آن ­را نه منحصر به قبل از اسلام، بلکه نقطه مقابل اسلام ...