مرور دوره 21, شماره 10 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
جایگاه دینی آذربایجان در دوره ساسانی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-06-22)آذربایجان یکی از مراکز مهم سیاسی و دینی در طول تاریخ ایران، به خصوص ایران باستان بوده است.به دنبال روی کار آمدن دولت دینی ساسانی، آذربایجان مانند فارس از جایگاه دینی ممتازی برخوردار گردید؛ بهطوری که پادشاه ساسانی هنگام ...
-
سنخشناسی نظام مشروعیت در دوره تیمور(771-807 هـ)
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-06-22)در عصر حکومت تیمور، در جامعه اسلامی بحران مشروعیت ظهور کرده بود زیرا، مشروعیت ناشی از خلافت عباسی به علت سقوط آن دچار تزلزل شده بود و مشروعیت ناشی از مغول نیز نتوانسته بود به طور کامل جایگزین آن گردد.این مسئله در حکومت ...
-
ضرب آیات قرآن کریم بر سکههای اسلامی عصر اموی و واکنش مسلمانان به آن
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-06-22)با وجود آنکه بدون طهارت شرعی نباید آیات قرآن کریم را لمس کرد، آیات قرآن بر سکههای اسلامی در عصر عبدالملکبنمروان (حک:65 -86 هـ) ضرب شد و این اقدام واکنشهایی را در میان برخی قرّاء، فقها و علمای دین برانگیخت.مسأله این ...
-
فتح آذربایجان و گرایش مردم آن به اسلام(22-35 هجری)
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-06-22)حمله اعراب مسلمان به آذربایجان را از دو دیدگاه سیاسی و دینی میتوان بررسی کرد؛ از لحاظ سیاسی، حملههای اعراب و فتح آذربایجان در سال 22 هجری و آغاز حکومت مسلمانان، برای اهالی آذربایجان تحملناپذیر بود، مردم آذربایجان بارها ...
-
قشقاییها و نهضت ملی ایران(از ابتدا تا پایان دولت مصدق)
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-06-22)پژوهش حاضر بر پایه این پرسشها شکل گرفته است:1-موضع قشقاییها در برابر نهضت ملی ایران چه بود و تا پایان چه مسیری را پیمودند؟2- طرح معروف به «طرح امنیتی- قشقایی»، گفته شده در اسناد CIA چگونه بود و قشقاییها در برابر آن چه ...
-
مسئله راهآهن در ایران عصر قاجار
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2011-06-22)فکر احداث راهآهن در ایران از اوایل دوره ناصری به این سو مطرح بود و به تدریج رشد و گسترش یافت.هم مهندسان، شرکتها و سرمایهگذاران خارجی به شکلهای گوناگون در سده 19 این فکر را مطرح کردند و طرحهایی در این زمینه ارائه دادند ...



