بازنگری نوآوری حکیم سبزواری در باب حدوث عالم: حدوث اسمی
(ندگان)پدیدآور
شیدان شید, حسینعلیتوکّلی, محمدهادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریۀ «حدوث اسمی» از نوآوریهای حکیم سبزواری است. سخنان ایشان نهتنها خالی از ابهام و پیچیدگی نیست، بلکه گوناگون است و گاه ناسازگار بهنظر میرسد؛ اما با تأمّل در آثار وی، بهنظر میآید نظریّۀ او تطوّر سهمرحلهای داشته و وی این نظریه را به سه شکل تفسیر کرده است. شارحان معمولاً فقط به تفسیر اوّل توجه کردهاند. دقت کردن به این مراحل و تفسیرهای سهگانه، ناسازگاری سخنان گوناگون وی را توجیه میکند. مقالۀ حاضر، این مراحل یا تفسیرهای سهگانه را گزارش، تحلیل و نقد میکند. در مرحلۀ اوّل، مقصود از «اسم» در حدوث اسمی، اسم عینی (مقابل اسم لفظی) است. در مرحلۀ دوم نیز مقصود اسم عینی است؛ اما تمام اسماء عینی، حادث اسمی نیستند. بلکه برخی از اسما، مانند اسماء حُسنی، قدیم اسمیاند. در مرحلۀ سوم، مقصود از اسما، اسماء عینی نیست، بلکه منظور فقط ماهیّات موجود در ذهن است.
کلید واژگان
حدوث و قدمحدوث اسمی
حکیم سبزواری
اسما و صفات خداوند
اعیان ثابته
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدانشجوی دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی




