بررسی مفهوم نامتناهی در کلام و فلسفه اسلامی و اطلاق آن بر خداوند
(ندگان)پدیدآور
جعفریان, جوادگرجیان, محمدمهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در ظاهر، نامتناهی بودن خداوند، مسألهای بدیهی به نظر میرسد؛ اما برخی بر این اعتقادند که نامتناهی بودن خداوند در همۀ عرصهها و اسماء و صفات الاهی، امری مغایر با موازین برهانی و وحیانی است. مقالۀ حاضر با بررسی سه تفسیر مختلف از نامتناهی و نقد و بررسی هر یک از آنها، دیدگاه صحیح دربارۀ نامتناهی بودن خداوند را «تفسیر وجودی نامتناهی» دانسته است؛ از این رو، اشتباه منکران نامتناهی بودن خداوند را در تفسیر غلط ایشان از معنای نامتناهی میداند. در ضمن به شبهات موجود پاسخ داده خواهد شد و مستندات فلسفی در تأیید این دیدگاه برتر بیان میشود.
کلید واژگان
نامتناهینامتناهی شدی
نامتناهی عدّی
نامتناهی مدّی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع)دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع)
شاپا
2383-2916Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
کرایگ و برهان کیهان شناختی کلام (دلیل حدوث)
توکلی, غلامحسین (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)هدف این مقاله بررسی و ارزیابی برهان کلامی کرایگ است. برهان کلامی از جمله براهین کیهان شناختی برای اثبات خداوند است که در جهان اسلام در میان متکلمان رایج است و به برهان حدوث شهره است. در عصر ما بر اثر تلاشهای ویلیام کرایگ ...
-
ادلۀ اثبات عدمتناهی واجبتعالی و تلازم آن با وحدت شخصی وجود (براساس نگاه صدرایی)
اسعدی, حجت؛ جوارشکیان, عباس؛ حسینی شاهرودی, سیدمرتضی (2023-02-20)یکی از مفاهیم جاری در بیان فلاسفه و مورد استفاده در الهیات بهمعنای اعم و اخص و طبیعیات، مفهوم نامتناهی است که انواع گوناگونی دارد. در این میان، معنای قابل اطلاق به واجبتعالی، نامتناهی شدّی است که باید تفسیر صحیحی از آن ...
-
مسائل بهطورمطلق حلناپذیر و رایانههای خارقالعاده
منیری, مرتضی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیInstitute for Humanities and Cultural Studies, 2023-06-22)ابتدا، در پرتو آراء ففرمن، به بررسی دوگانۀ گودل میپردازیم مبنی بر اینکه یا تواناییهای ذهن انسان از هر ماشین متناهی فراتر است، و یا معادلات ریاضی از نوع دیوفانتی وجود دارند که به طور مطلق حلناپذیر هستند. سپس برهان پاتنم ...




