مبانی تعلیموتربیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
(ندگان)پدیدآور
حبیبی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
موضوع این نوشتار، تبیین مبانی تعلیموتربیت از دیدگاه حضرت آیتالله جوادی حفظهالله است. در این مقاله تلاش کردهایم با روش توصیفی ـ تحلیلی، دیدگاههای ایشان را دربارۀ مهمترین مبانی تعلیموتربیت گردآوری و تحلیل کنیم. باتوجهبه گستردگی مباحثِ مبانی تعلیموتربیت، ناگزیر از گزینش برخی مبانی بودیم؛ یعنی مبانی معرفتشناختی و انسانشناختی. بخش مبانی معرفتشناختی دربارۀ چند مبنا ازجمله حداکثری بودن دین و شمول آن نسبت به حوزۀ تعلیموتربیت، اعتبار یافته های عقل و معتبر بودن داده های علوم انسانی تجربی است. بخش مبانی انسانشناختی نیز دربارۀ دوبعدی بودن انسان، حی متأله بودن انسان، کرامت انسان و خلافت الهی است. جامعیت علمی استاد ازیکطرف، توجه به مسائل نوظهور در حوزههای مختلف ازجمله تربیت ازطرفدیگر و موضعگیری در حیطههای متنوع مرتبط با مبانی تعلیموتربیت، زمینۀ مساعدی را برای گردآوری، تنظیم مبانی و مسائل تربیتی و طراحی نظام تربیتی از دیدگاه ایشان فراهم کرده است.
کلید واژگان
تربیتمبانی
نظام
معرفتشناسی
انسانشناسی
هدف
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01




