نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorوفائیان, محمد حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:27:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:27:55Z
dc.date.available1399-07-09T09:27:55Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:27:55Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2015-11-01en_US
dc.date.submitted1394-08-10fa_IR
dc.identifier.citationوفائیان, محمد حسین. (1394). واکاوی مفهومی ـ وجودی استکمال نفس در مراتب کمال. دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا, 7(2), 53-76.fa_IR
dc.identifier.issn2383-2916
dc.identifier.urihttp://hikmat.isramags.ir/article_42210.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/362160
dc.description.abstractنفس در حکمت متعالیه و ابتدای حدوث خود، فروترین کمالات هستی و حیات نباتی را دارد. پس‌ازآن، سیر استکمالی نفس در مراتب هستی از عالم ماده تا معقول شروع می‌شود. شناخت صحیح استکمال، نیازمند تحلیل مفهومی و وجودی آن است. تحلیل مفهومی، بیانگر فرآیندی بودن استکمال نفس است و سه مؤلفۀ اساسی آن عبارت‌اند از: ۱) حرکت جوهری؛ ۲) تدرج؛ ۳) استلزام استکمال در ارتباط  با آگاهی و هدف. تحلیل دقیق وجودشناسانۀ نفس نیز بیانگر جایگاه اساسی عین ثابت در استکمال نفس است. استکمال نفس، ظهور عینی عین ثابت و وجود علمیِ هر نفس در مرتبۀ خلقت و ظهور عینی اسماء الهی است؛ ازاین‌رو، افعال ارادی نفس در مسیر استکمال، علت معدۀ ظهور کمالات مکنون در عین ثابت هر نفس‌اند.<br />  <br />fa_IR
dc.format.extent533
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم وحیانی معارجfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراfa_IR
dc.subjectصدرالمتألهینfa_IR
dc.subjectنفسfa_IR
dc.subjectاستکمالfa_IR
dc.subjectحرکت جوهریfa_IR
dc.subjectعین ثابتfa_IR
dc.titleواکاوی مفهومی ـ وجودی استکمال نفس در مراتب کمالfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران،fa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue2
dc.citation.spage53
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد