دوره 2, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مراتب کمال وجودی انسان در حضرت محمد (ص)
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-01-21)حضرت محمد (ص) بهعنوان انسان کامل و مظهر تام اسما و صفات حضرت حق، در سه مرتبهٴ جبروتی، ملکوتی و ناسوتی، واجد سه مقام ولایت، نبوت و رسالت است و هر مقامی متناسب با مرتبهای است. مقام خلافتاللهی ایشان در زمین، تحقق و تعین ...
-
تأثیر ویژگیهای روانی انسان در شکلگیری باور از منظر قرآن کریم با تأکید بر «خودبرتربینی»
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-01-21)معرفت و به طور خاص باور و اعتقاد آدمی، یکی از مهمترین ارکان در تعین هویت انسان و شکلگیری فرد و اجتماع است که از دیرباز مورد توجه و پژوهشهای فراوانی از منظرها و نیز از جهات مختلف بوده است. به حتم باورهای انسانی همانند ...
-
مدل طولی در علم دینی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-01-21)دوگانگی علوم طبیعی و انسانی یکی از جاافتادهترین دوگانگیها در تفکر و فرهنگ غربی است. این دوگانگی، آن گونه که در فلسفهٴ غرب به چشم میخورد، نتایج و پیامدهای بسیاری داشته است. نگارنده با اشاره به این مبنا و پیامدهای آن، به ...
-
برهان تجربه دینی در اندیشه اسلامی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-01-21)رواج و اهمیت یافتن «برهان تجربهٴ دینی» در بحث «براهین اثبات وجود خدا» امری جدید و عمدتاً مربوط به فلسفهٴ دین مسیحی در نیمهٴ دوم قرن بیستم و متأثر از شرایط معرفتی و پیشینهٴ فرهنگی مغربزمین است. این مقاله میکوشد با اشاره ...
-
معرفت عرفانی و معیارهای ارزیابی آن
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-01-21)برخی از لغزشهای نظری و عملی در عرصهٴ عرفان، ناشی از عدم توجه به تبیین صحیح معرفت عرفانی و معیارهای ارزیابی آن است. این نوشتار با هدف پیشگیری از چنین لغزشهایی بر آن است که ضمن تبیین معرفت عرفانی و تفکیک آن از سایر معرفتها، ...
-
چیستی و گسترهٴ علم دینی از نظرگاه آیت الله جوادی آملی؟
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-01-21)مبحث علم دینی، یکی از مباحث چالشی است که با دو رویکرد مخالف و موافق همراه است. یکی از موافقان نظریهٴ علم دینی، آیت الله جوادی آملی ـ دامظلّه ـ است. ایشان «علم» را در این مباحث، به معنای اعم و شامل تمام علوم میداند و سایهٴ ...



