دوره 6, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • چیستی علم و معرفت از منظر هوسرل و صدرالمتألهین 

    شاکری, محمد تقی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    ماهیت و چیستی علم مانند دیگر موجودات، متعلق پرسش قرار می‌گیرد. در این مقاله تلاش بر این است که چیستی علم از نگاه ادموند هوسرل، فیلسوف نامدار غربی قرن بیستم ـ که تفکر فلسفی قرن بیستم متأثر از اوست ـ و صدرالدین محمد شیرازی ...

  • تحلیل حقیقت اصحاب سر پیشوایان معصوم (ع) و نسبت آن با عرفان 

    جعفری, محمد عیسی؛ یزدان پناه, یدالله (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    شواهد متقن نقلی و عقلی، دین را برخوردار از سطوح مختلف ظاهری و باطنی معرفی می‌کند؛ و پیامبر و به تبع وی، دیگر پیشوایان معصوم، این دین را به میزان فهم و درک افراد عرضه می‌دارند. بدین ترتیب، زمینۀ بهره‌مندی افراد مختلف از آن ...

  • بررسی نقش فاعلیت نفس در فرایند ادراک از نظر صدرالمتالهین 

    قاسمیان, رضا (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    صدرالمتألّهین بر خلاف پیشینیان خود، نقش قوۀ ادراکی را از انفعال، به سمت فاعلیت سوق داد. از نظر وی نفس در ادراک‌های حسی و خیالی شبیه فاعل مخترع است که به ایجاد صورت‌های ادراکی در فضای نفس می‌پردازد. لازمۀ سخن صدرا این است ...

  • تأمّلی در حدوث جسمانی نفس 

    سبحانی فخر, قاسم؛ یساقی, هادی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    حکیمان مشّایی معتقدند نفس انسانی روحانیةالحدوث و البقاء است. در قبال این نظریه، صدرالمتألّهین معتقد است که نفس جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء است. عمده دلیل روی آوردن ملّاصدرا به این نظریه، اشکال‌هایی است که به نظریۀ ...

  • بررسی مفهوم نامتناهی در کلام و فلسفه اسلامی و اطلاق آن بر خداوند 

    جعفریان, جواد؛ گرجیان, محمدمهدی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    در ظاهر، نامتناهی بودن خداوند، مسأله‌ای بدیهی به نظر می‌رسد؛ اما برخی بر این اعتقادند که نامتناهی بودن خداوند در همۀ عرصه‌ها و اسماء و صفات الاهی، امری مغایر با موازین برهانی و وحیانی است. مقالۀ حاضر با بررسی سه تفسیر مختلف ...

  • نظریه سنجش‌پذیری گزاره‌های عرفانی و نقد سه نظریه رقیب 

    فضلی, علی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    از شاخه‌های فلسفۀ عرفان، فلسفۀ عرفان نظری است و از مسائل فلسفۀ عرفان نظری، منطق و میزان عرفان نظری است. اساس این منطق نیز بر سنجش‌پذیری گزاره‌های عرفانی است که بر پایۀ «لکل علم میزان» و «لکل حکم معیار» تکیه دارد تا راه نقد ...