دوره 7, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مبانی تعلیموتربیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2015-11-22)موضوع این نوشتار، تبیین مبانی تعلیموتربیت از دیدگاه حضرت آیتالله جوادی حفظهالله است. در این مقاله تلاش کردهایم با روش توصیفی ـ تحلیلی، دیدگاههای ایشان را دربارۀ مهمترین مبانی تعلیموتربیت گردآوری و تحلیل کنیم. باتوجهبه ...
-
کتابشناسی (ترجمه): معنای زندگی (ریچارد تیلور)
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2015-11-22)از نظر ریچارد تیلور مفهوم «بیمعنایی» دشواری کمتری نسبت به مفهوم «معناداری» دارد. به همین دلیل او ابتدا به تعریف زندگی بیمعنا، که بهترین نمونۀ آن افسانۀ باستانی سیسوفوس است، میپردازد و سپس از طریق مقایسه زندگی بامعنا ...
-
چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفه اسلامی با تأکید بر تقریر آیتالله جوادی آملی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2015-11-22)مسئلۀ اساسی پژوهش حاضر پاسخگویی به این پرسش است که ازنظر فلسفۀ اسلامی، امتداد و بسط فلسفه به علومِ ناظر به زندگی چگونه رخ میدهد و فلسفه چگونه در تولید و تولد نظریههای علمی نقشآفرینی میکند. این مقاله میکوشد با روش ...
-
دلالت معنایی مفاهیم جزئی و نقش آنها در منطق ارسطویی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2015-11-22)بیشتر منطقدانان ارسطویی مفاهیم را به کلی و جزئی تقسیم و تمایز آنها را تبیین میکنند؛ اما برخی معتقدند مفهوم جزئی وجود ندارد و تمام مفاهیم کلیاند. بهنظر میرسد برای روشن شدن سرنوشت این تقسیم، باید ملاک تمایز مفهوم جزئی ...
-
دانش فلسفه حق، در اندیشه آیت الله جوادی آملی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2015-11-22)مهمترین مسائل دانش فلسفۀ حق عبارتاند از: مفهوم حق، انواع حق، صاحبان حق و منشأ حق. این مقاله با روش عقلی و کتابخانهای میخواهد اندیشۀ آیتالله جوادی آملی را دربارۀ این مسائل از آثار مکتوبشان استخراج کند. گزارههای زیر ...
-
صورتبندی روش تأویل و تأثیر آن بر علوم اجتماعی با تأکید بر اندیشه آیتالله جوادی آملی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2015-11-22)روش تأویل براساس حکمت متعالیه، ویژگیهای خاصی دارد. این روش وقتی برای فهم پدیدههای اجتماعی بهکار میرود، توصیفی عمیق از آنها عرضه میکند. هدف این نوشتار صورتبندی روش تأویل براساس حکمت متعالیه و با تأکید بر آراء آیت الله ...



