• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    موضوع، مسائل و محدوده علم اعلی از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی و بررسی نظریات رقیب

    (ندگان)پدیدآور
    مهدی گرجیان, محمدافشارپور, مجتبی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    از مهم‌ترین مباحثی که در، مباحث هشتگانه اصلی هر علم مورد بررسی قرار می‌گیرد، موضوع علم است. در بحث از موضوع علم در علوم عقلی، به گونه‌ای کلی اصل موضوع علم و چیستی عرض ذاتی و ملاک تمایز علوم و معیار اتحاد مسائل یک علم بررسی می‌شود. با توجه به اینکه علم فلسفه عهده‌دار اثبات وجود موضوعات دیگر علوم است، اگر این دانش بتواند مبحث موضوع علم را به درستی تبیین کند و ملاکی مبرهن در خصوص اعراض ذاتیه ارائه دهد، در دیگر علوم همین ملاک به عنوان اصل مسلّم تلقی می‌گردد و در هر علم فقط دربارة مصادیق آن بررسی صورت می‌گیرد. حکیم متأله استاد جوادی آملی، با التفات به اهمیت مسئله، به تبیین موضوع دانش فلسفه، تدقیق در عرض ذاتی و به تبع آن بحث از قلمرو و محدوده مسائل این علم پرداخته‌اند. صدرالمتألهین ملاک عرض ذاتی را نداشتن واسطه معرفی نموده، از همین رهگذر، عروض عارض اخص را منافی با عرض ذاتی‌بودن آن ندانسته‌ و دانش فلسفه را بر همین اساس پی‌ریزی می‌کند و در ادامه، نظریه دو استاد ایشان ـ امام خمینی و علامه طباطبایی ـ و نقدهای استاد جوادی آملی به آن نظریات بیان خواهد شد. ایشان دانش فلسفه را دانشی اعلی و علمی اعمّ از دیگر علوم (به استثنای عرفان نظری) می‌داند. شایان ذکر است در صورت عدم اهتمام به بحث حاضر، قلمرو علوم دچار اختلال می‌گردد.
    کلید واژگان
    موضوع علم
    عرض ذاتی
    عارض اخص و عارض لأمر اخص
    مسائل فلسفه
    آیت‌الله جوادی آملی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2014-09-23
    1393-07-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه

    URI
    http://hip.journals.miu.ac.ir/article_105.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/362072

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب