دوره 4, شماره 7
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
عنصر «توجیه» در نظریه معرفتشناسی افلاطون
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-09-22)در پاسخ به این پرسش که معرفت چیست، پاسخ و تعریف سه جزئی افلاطون یعنی «باور صادق موجه» همواره مورد توجه و نقادی معرفتشناسان بوده است. هریک از این اجزا جایگاه و نقش مهم خود را دارد، ولی عنصر «توجیه» از اهمیت بیشتری برخوردار ...
-
نگاهی به دیدگاههای مطرح در رابطه نفس و بدن
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-09-22)در مقاله حاضر، رابطه نفس و بدن ازدیدگاه فیلسوفان بررسی میشود. برای تبیین این رابطه، دیدگاههای گوناگونی ازسوی صاحبنظران ابراز شده است که به دوگروه عمده «وحدتانگاری» و «دوگانهانگاری» قابل تقسیم میباشد. در دیدگاه ...
-
روششناسی علامه امینی در نقد سلفیت
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-09-22)توجه به روشهای علامه امینی در نقد اندیشههای سلفیت، راه مبارزه منطقی و درست با سلفیت را برای پژوهشگران هموار میسازد و الگوهای موفقی را برای نقد و به چالشکشیدن آنها معرفی میکند. روشهای نقد باتوجه به تنوع مخاطبان، متنوع ...
-
جایگاه حکمت در نظام فکری و مدل حکومتی فارابی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-09-22)انسان بهعنوان موجودی که سرشتی اجتماعی دارد و ذاتاً بهدنبال سعادت و کمال است، نیازمند بستری مطلوب برای نیل به اهداف عالیه خود میباشد. جامعه در پرتو حکمت، بهترین زمینه برای ظهور و بروز استعدادهای بالقوه در انسان است تا ...
-
هستیشناسی خیال در فلسفه اسلامی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-09-22)فارابی متخیله و خیال را یک قوّه میداند؛ ازاینرو در گفتههای وی تعبیر خیال بسیار اندک بهکار رفته است. در سخنان ابنسینا خیال و متخیله با بسامد برابر بهکار رفته است. سهروردی در برخی آثارش طبق مشهور، خیال و متخیله را دو ...



