دوره 4, شماره 7

 

ارسال های اخیر

  • عنصر «توجیه» در نظریه معرفت‌شناسی افلاطون 

    احمدی سعدی, عباس (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-09-22)
    در پاسخ به این پرسش که معرفت چیست، پاسخ و تعریف سه جزئی افلاطون یعنی «باور صادق موجه» همواره مورد توجه و نقادی معرفت‌شناسان بوده است. هریک از این اجزا جایگاه و نقش مهم خود را دارد، ولی عنصر «توجیه» از اهمیت بیشتری برخوردار ...

  • نگاهی به دیدگاه‌های مطرح در رابطه نفس و بدن 

    احمدی, علی‌محمد؛ کیاشمشکی, ابوالفضل (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-09-22)
    در مقاله حاضر، رابطه نفس و بدن ازدیدگاه فیلسوفان بررسی می‌شود. برای تبیین این رابطه، دیدگاه‏های گوناگونی ازسوی صاحب‌نظران ابراز شده است که به دوگروه عمده «وحدت‌انگاری» و «دوگانه‌انگاری» قابل تقسیم می‌باشد. در دیدگاه ...

  • روش‎شناسی علامه امینی در نقد سلفیت 

    عزیزی علویجه, مصطفی؛ شاهچراغ, سیدحسین (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-09-22)
    توجه به روش‌های علامه امینی در نقد اندیشه‌های سلفیت، راه مبارزه منطقی و درست با سلفیت را برای پژوهشگران هموار می‌سازد و الگوهای موفقی را برای نقد و به چالش‌کشیدن آنها معرفی می‌کند. روش‌های نقد باتوجه به تنوع مخاطبان، متنوع ...

  • جایگاه حکمت در نظام فکری و مدل حکومتی فارابی 

    تقی‌زاده طبری, محمدصادق؛ گنج‌خانی, آسیه (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-09-22)
    انسان به‌عنوان موجودی که سرشتی اجتماعی دارد و ذاتاً به‌دنبال سعادت و کمال است، نیازمند بستری مطلوب برای نیل به اهداف عالیه خود می‌باشد. جامعه در پرتو حکمت، بهترین زمینه برای ظهور و بروز استعدادهای بالقوه در انسان است تا ...

  • هستی‌شناسی خیال در فلسفه اسلامی 

    فهیمی, حبیب‌الله؛ کیاشمشکی, ابوالفضل (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-09-22)
    فارابی متخیله و خیال را یک قوّه می‌داند؛ ازاین‌رو در گفته‌های وی تعبیر خیال بسیار اندک به‌کار رفته است. در سخنان ابن‌سینا خیال و متخیله با بسامد برابر به‌کار رفته است. سهروردی در برخی آثارش طبق مشهور، خیال و متخیله را دو ...