هنر تصویر گری در ایران و سرزمین های اسلامی از ظهور اسلام تا تیموریان
(ندگان)پدیدآور
رامین یلفانی, دکترنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده:
احداث مدارساعراب
قبل از ظهور اسلام صوری را خلق کرده،
مجسمه ها و هیاکلی از سنگ وچوب می تراشیدند امّا پس از انتشار اسلام از این کار صرفنظر کردند. آیا آیات قرآن
آنان را از این عمل بر حذر داشته یا احادیث و اخبار اسلامی ؟ در این مقاله تلاش می
شود تا به این سؤال جواب داده شود .
ضمناً
در دوران خلفای اموی و عباسی این
هنر در میان عامه مردم تبدیل به نوع
اسلیمی شده در عین حال در میان اقوام غیر عرب چون ایرانیان از میان نرفت . ایجاد
تصاویر هنری در نزد خلفا و در میان دستگاه ایشان نیز همچنان بر قرار بود. در ایران
نیز از قرون اولیه اسلامی فن نقاشی تعطیل نشد و همزمان با طرحهای اسلیمی ، تصاویر
انسانی و حیوانی نیز بر عمارات و کتب خلق می شد ، البته به طور عمومی بر مساجد و
مقابر و مدارس ممنوع بود ، دربار سلاطین و مردم به طور خصوصی همچنان از هنر
تصویرگری ملتذذ شده با ورود مغولان و اشاعه هنر مینیاتور و تصویر گری چینی از قرن
هفتم هجری بار دیگر ایجاد تصویر انسانی و
حیوانی در ایران معمول می شود.
واژگان کلیدی: تصویر گری ، پیکره سازی ، اسلیمی ،
هنر اسلامی، نقاشی، مساجد، مینیاتور
کلید واژگان
واژگان کلیدی تصویر گریپیکره سازی
 
اسلیمی
هنر اسلامی
نقاشی
مساجد
مینیاتور  
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2009-06-221388-04-01




