| dc.contributor.author | اخوان, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | زارعی, لیلا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:24:19Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:24:19Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:24:19Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:24:19Z | |
| dc.date.issued | 2017-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-05-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-02-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اخوان, محمد, زارعی, لیلا. (1396). مبنای مشروعیت در حکومت اسلامی از منظر نهج البلاغه. مجله تاریخ, 12(46), 139-159. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-0271 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jhiaumahallat.ir/article_545927.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/360957 | |
| dc.description.abstract | <span class="fontstyle0">امیرالمؤمنین علی (ع)، خود و اهل بیت رسول اکرم (ص) را أحق بر مردم نسبت به امر خلافت و ولایت، میداند<br />و در موارد بسیاری در کتاب شریف نهجالبلاغه از غصب حق خویش گلایه کردهاند. شِکوه و اعتراض حضرت علی<br />(ع) را میتوان با سه شاخص مهمِ «فلسفه سیاسی»، «جامعه شناسی سیاسی» و «شایسته سالاری» شناخت. این<br />شاخصهها در طول یکدیگر قرار دارند به این معنی که لازمهی ثبات حکومت، مشروعیت الهی رهبر است. ولی در<br />تحقق عملی حاکمیت، حضور و انتخاب مردم نیز لازم است. با توجه به اهمیت موضوع انتخاب رهبر و دیدگاههای<br />مختلفی که در این باب در فرق اسلامی مطرح شدهاست، پژوهشی در این زمینه صورت گرفتهاست. یافتههای این<br />مقاله که براساس روش توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانهای بدست آمده نشاندهنده آن است که ولایت رهبران<br />اسلامی، در حقیقت نص الهی شناخته میشود؛ به عبارت دیگر ولایت در اصل از آنِ خداوند است و او ولایت را به<br />نصب خاص خود، که پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم(ع) هستند، واگذار کردهاست و در زمان غیبت حضرت ولی<br />عصر (عج) به نصب عامِ ایشان، که فقیه جامع الشرایط باشد، واگذار شدهاست. مشروعیت و دموکراسی در فلسفه<br />سیاسی غرب و اسلام، هم از نظر ماهیت و هم از نظر نگرش متفاوت است: در اسلام مشروعیت از ناحیه خداوند و<br />مقبولیت جنبه مردمی دارد و دموکراسى، به مثابه روش است اما در فلسفه سیاسی غرب، مشروعیت همان مقبولیت<br />است و دموکراسى ارزش محسوب میشود</span> <br /><br /> | fa_IR |
| dc.format.extent | 551 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله تاریخ | fa_IR |
| dc.title | مبنای مشروعیت در حکومت اسلامی از منظر نهج البلاغه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان،کاشان،ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری علوم و معارف نهج البلاغه دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان،کاشان،ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 46 | |
| dc.citation.spage | 139 | |
| dc.citation.epage | 159 | |