| dc.contributor.author | تقی بیگی, معصومه | fa_IR |
| dc.contributor.author | برادران, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | علی بیگی, امیر حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:23:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:23:26Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:23:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:23:26Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-06-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-03-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تقی بیگی, معصومه, برادران, مسعود, علی بیگی, امیر حسین. (1398). تبیین سناریو، راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی, 15(2), 141-165. doi: 10.22034/iaeej.2019.95289 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/iaeej.2019.95289 | |
| dc.identifier.uri | http://www.iaeej.ir/article_95289.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/360648 | |
| dc.description.abstract | روانشناسان معتقدند یکی از عاملهایی که سبب نداشتن مهارت در فراگیران مراکز آموزش عالی و بهویژه آموزش عالی کشاورزی شده ناآگاهی نسبت به فراشناخت است. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین سناریو، راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در آموزش عالی کشاورزی به روش آمیخته انجام گرفت. اطلاعات از صاحبنظران فراشناخت که به روش گلوله برفی انتخاب شدند گردآوری شد. بهمنظور تحلیل داده ها از تکنیک SWOT استفاده شد. در ابتدا مصاحبه با 15 نفر از صاحبنظران فراشناخت در رشته های علوم تربیتی و کشاورزی بهمنظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای نظام آموزش عالی کشاورزی انجام گرفت. در گام دوم نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها بهصورت پرسشنامه در اختیار صاحب نظران قرار داده شد (روایی صوری به تأیید اعضای هیأت علمی رسید و آلفای کرونباخ برای قسمتهای مختلف محاسبه گردید که بیانگر پایایی پرسشنامه بود) تا میزان اهمیت و وضع موجود هر گویه را مشخص نمایند. از نظر پاسخگویان، مهمترین نقاط قوت نظام آموزش عالی کشاورزی جهت نهادینه سازی فراشناخت، توانایی تربیت نیروی انسانی خلاق، نقاد، نوآور، منتقد و متفکر، مهمترین نقاط ضعف نظام، بی انگیزگی اعضای هیأت علمی برای تحقق نظریه و نبود امکانات، مهمترین فرصت در آموزش عالی کشاورزی، آیین نامه ها و بخشنامه هایی هستند که امکان پیاده سازی فراشناخت را فراهم می نمایند و تهدید مهم نظام آموزش عالی کشاورزی، نبود سابقه اجرای نظریه در نظام آموزشی کشور بود. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها در ماتریس عوامل داخلی، نقاط ضعف و در ماتریس عوامل خارجی، تهدیدها غلبه داشتند و الگوی تدافعی برای نهادینه سازی نظریه فراشناخت در آموزش عالی کشاورزی، از اولویت بالاتری برخوردار بود. با توجه به الگوی تدافعی، راهبردهایی مشخص گردید که در اختیار صاحب نظران جهت شناسایی سیاست ها و راهکارهای اجرایی نهادینه سازی فراشناخت قرار گرفت. راهکارهای ارائه شده می توانند بهعنوان پیشنهادهای کاربردی، مورد استفاده مدیران آموزشی دانشکدههای کشاورزی قرار گیرند که با استفاده از آن ها، سطح اطلاعات، بینش و مهارت های فراشناختی اعضای هیأت علمی را افزایش دهند<strong>.</strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 390 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | علوم ترویج و آموزش کشاورزی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Agricultural Extension and Education Journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/iaeej.2019.95289 | |
| dc.subject | فراشناخت | fa_IR |
| dc.subject | نظام آموزش عالی کشاورزی | fa_IR |
| dc.subject | نهادینهسازی فراشناخت | fa_IR |
| dc.title | تبیین سناریو، راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشآموخته دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 141 | |
| dc.citation.epage | 165 | |