نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتقی بیگی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorبرادران, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorعلی بیگی, امیر حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:23:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:23:26Z
dc.date.available1399-07-09T09:23:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:23:26Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-15en_US
dc.date.submitted1398-03-25fa_IR
dc.identifier.citationتقی بیگی, معصومه, برادران, مسعود, علی بیگی, امیر حسین. (1398). تبیین سناریو، راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی, 15(2), 141-165. doi: 10.22034/iaeej.2019.95289fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/iaeej.2019.95289
dc.identifier.urihttp://www.iaeej.ir/article_95289.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/360648
dc.description.abstractروان­شناسان معتقدند یکی از عامل‌هایی که سبب نداشتن مهارت در فراگیران مراکز آموزش عالی و به‌ویژه آموزش عالی کشاورزی شده نا‏آگاهی نسبت به فراشناخت است. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین سناریو، راهبرد­ها و سیاست­ های نهادینه­ سازی نظریه فراشناخت در آموزش عالی کشاورزی به روش آمیخته انجام گرفت. اطلاعات از صاحب­نظران فراشناخت که به روش گلوله برفی انتخاب شدند گردآوری شد. به‌منظور تحلیل داده ­ها از تکنیک SWOT استفاده شد. در ابتدا مصاحبه با 15 نفر از صاحب­نظران فراشناخت در رشته ­ها­ی علوم تربیتی و کشاورزی به‌منظور شنا­سایی نقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدیدهای نظام آموزش عالی کشاورزی انجام گرفت. در گام دوم نقاط قوت، ضعف، فرصت­ ها و تهدیدها به‌صورت پرسشنامه در اختیار صاحب ­نظران قرار داده ­شد (روایی صوری به تأیید اعضای هیأت علمی رسید و آلفای کرونباخ برای قسمت‌های مختلف محاسبه گردید که بیانگر پایایی پرسشنامه بود) تا میزان اهمیت و وضع موجود هر گویه را مشخص نمایند. از نظر پاسخگویان، مهم‌ترین نقاط قوت نظام آموزش عالی کشاورزی جهت نهادینه­ سازی فراشناخت، توانایی تربیت نیروی انسانی خلاق، نقاد، نوآور، منتقد و متفکر، مهم‌ترین نقاط ضعف نظام، بی ­انگیزگی اعضای هیأت علمی برای تحقق نظریه و نبود امکانات، مهم‏ترین فرصت در آموزش عالی کشاورزی، آیین ­نامه­ ها و بخش­نامه ­هایی هستند که امکان پیاده ­سازی فراشناخت را فراهم می­ نمایند و تهدید مهم نظام آموزش عالی کشاورزی، نبود سابقه اجرای نظریه در نظام آموزشی کشور بود. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامه­ ها در ماتریس عوامل داخلی، نقاط ضعف و در ماتریس عوامل خارجی، تهدیدها غلبه داشتند و الگوی تدافعی برای نهادینه­ سازی نظریه فراشناخت در آموزش عالی کشاورزی، از اولویت بالاتری برخوردار بود. با توجه به الگوی تدافعی، راهبردهایی مشخص گردید که در اختیار صاحب­ نظران جهت شناسایی سیاست­ ها و راهکارهای اجرایی نهادینه­ سازی فراشناخت قرار گرفت. راهکار­های ارائه شده می ­توانند به‌عنوان پیشنهادهای کاربردی، مورد استفاده مدیران آموزشی دانشکده‌های کشاورزی قرار گیرند که با استفاده از آن­ ها، سطح اطلاعات، بینش و مهارت­ های فراشناختی اعضای هیأت علمی را افزایش دهند<strong>.</strong>fa_IR
dc.format.extent390
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofعلوم ترویج و آموزش کشاورزیfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Agricultural Extension and Education Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/iaeej.2019.95289
dc.subjectفراشناختfa_IR
dc.subjectنظام آموزش عالی کشاورزیfa_IR
dc.subjectنهادینه‌سازی فراشناختfa_IR
dc.titleتبیین سناریو، راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانش‌آموخته دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue2
dc.citation.spage141
dc.citation.epage165


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد