• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم ترویج و آموزش کشاورزی
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم ترویج و آموزش کشاورزی
    • دوره 15, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین سناریو، راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی

    (ندگان)پدیدآور
    تقی بیگی, معصومهبرادران, مسعودعلی بیگی, امیر حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    390.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    روان­شناسان معتقدند یکی از عامل‌هایی که سبب نداشتن مهارت در فراگیران مراکز آموزش عالی و به‌ویژه آموزش عالی کشاورزی شده نا‏آگاهی نسبت به فراشناخت است. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین سناریو، راهبرد­ها و سیاست­ های نهادینه­ سازی نظریه فراشناخت در آموزش عالی کشاورزی به روش آمیخته انجام گرفت. اطلاعات از صاحب­نظران فراشناخت که به روش گلوله برفی انتخاب شدند گردآوری شد. به‌منظور تحلیل داده ­ها از تکنیک SWOT استفاده شد. در ابتدا مصاحبه با 15 نفر از صاحب­نظران فراشناخت در رشته ­ها­ی علوم تربیتی و کشاورزی به‌منظور شنا­سایی نقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدیدهای نظام آموزش عالی کشاورزی انجام گرفت. در گام دوم نقاط قوت، ضعف، فرصت­ ها و تهدیدها به‌صورت پرسشنامه در اختیار صاحب ­نظران قرار داده ­شد (روایی صوری به تأیید اعضای هیأت علمی رسید و آلفای کرونباخ برای قسمت‌های مختلف محاسبه گردید که بیانگر پایایی پرسشنامه بود) تا میزان اهمیت و وضع موجود هر گویه را مشخص نمایند. از نظر پاسخگویان، مهم‌ترین نقاط قوت نظام آموزش عالی کشاورزی جهت نهادینه­ سازی فراشناخت، توانایی تربیت نیروی انسانی خلاق، نقاد، نوآور، منتقد و متفکر، مهم‌ترین نقاط ضعف نظام، بی ­انگیزگی اعضای هیأت علمی برای تحقق نظریه و نبود امکانات، مهم‏ترین فرصت در آموزش عالی کشاورزی، آیین ­نامه­ ها و بخش­نامه ­هایی هستند که امکان پیاده ­سازی فراشناخت را فراهم می­ نمایند و تهدید مهم نظام آموزش عالی کشاورزی، نبود سابقه اجرای نظریه در نظام آموزشی کشور بود. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامه­ ها در ماتریس عوامل داخلی، نقاط ضعف و در ماتریس عوامل خارجی، تهدیدها غلبه داشتند و الگوی تدافعی برای نهادینه­ سازی نظریه فراشناخت در آموزش عالی کشاورزی، از اولویت بالاتری برخوردار بود. با توجه به الگوی تدافعی، راهبردهایی مشخص گردید که در اختیار صاحب­ نظران جهت شناسایی سیاست­ ها و راهکارهای اجرایی نهادینه­ سازی فراشناخت قرار گرفت. راهکار­های ارائه شده می ­توانند به‌عنوان پیشنهادهای کاربردی، مورد استفاده مدیران آموزشی دانشکده‌های کشاورزی قرار گیرند که با استفاده از آن­ ها، سطح اطلاعات، بینش و مهارت­ های فراشناختی اعضای هیأت علمی را افزایش دهند.
    کلید واژگان
    فراشناخت
    نظام آموزش عالی کشاورزی
    نهادینه‌سازی فراشناخت

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانش‌آموخته دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران.
    دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران.
    دانشیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/iaeej.2019.95289
    http://www.iaeej.ir/article_95289.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/360648

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب