• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم ترویج و آموزش کشاورزی
    • دوره 15, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم ترویج و آموزش کشاورزی
    • دوره 15, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر ابعاد توانمندی روان‏شناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان‏های کشاورزی (مورد مطالعه‏: استان‏های شمال غرب کشور)

    (ندگان)پدیدآور
    صفا, لیلارضایی, روح الهآذرنژاد, کریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    328.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شواهد حاکی از آن است که عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان­ های کشاورزی در سطح مطلوبی نمی­ باشد که این مسأله ضرورت شناخت متغیرهای تأثیرگذار بر بهبود عملکرد شغلی آن‌ها را افزایش داده است. از این­رو، هدف اصلی این تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی تأثیر ابعاد توانمندی روان­شناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان‌های کشاورزی استان‌‌های شمال غرب کشور بود. جامعه آماری این تحقیق را 295 نفر از آموزشگران هنرستان­ های کشاورزی در استان­ های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان تشکیل دادند که 210 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق برآورد مدل اندازه­ گیری و پس از انجام اصلاحات لازم به دست آمد. داده ­های گردآوری شده با استفاده از تکنیک چند متغیره مدل­ سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که فرضیه ­های تحقیق مورد تأیید قرار گرفته و پنج بعد توانمندی روان­شناختی شامل احساس شایستگی، احساس خودمختاری، احساس مؤثر بودن، احساس معنی ­دار بودن و احساس اعتماد از اثر معنی ‏داری بر متغیر وابسته برخوردار بودند و 40 درصد از واریانس عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان­ های کشاورزی را تبیین کردند. در مجموع، می­ توان نتیجه گرفت که یکی از پیش ­شرط ­های اصلی برای افزایش سطح عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان ­های کشاورزی، بهبود سطح توانمندی روان­شناختی آموزشگران به‌واسطه توجه به ابعاد اصلی آن به‌ویژه احساس معنی ­داری و احساس شایستگی (خودکارآمدی) است.
    کلید واژگان
    عملکرد وظیفه ای و زمینه ای
    احساس معنی دار بودن و شایستگی
    نظام آموزش کشاورزی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
    دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
    دانش ‏آموخته کارشناسی ارشد گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان

    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/iaeej.2019.93504
    http://www.iaeej.ir/article_93504.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/360629

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب