تأثیر ابعاد توانمندی روانشناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی (مورد مطالعه: استانهای شمال غرب کشور)
(ندگان)پدیدآور
صفا, لیلارضایی, روح الهآذرنژاد, کریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شواهد حاکی از آن است که عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی در سطح مطلوبی نمی باشد که این مسأله ضرورت شناخت متغیرهای تأثیرگذار بر بهبود عملکرد شغلی آنها را افزایش داده است. از اینرو، هدف اصلی این تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی تأثیر ابعاد توانمندی روانشناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استانهای شمال غرب کشور بود. جامعه آماری این تحقیق را 295 نفر از آموزشگران هنرستان های کشاورزی در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان تشکیل دادند که 210 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق برآورد مدل اندازه گیری و پس از انجام اصلاحات لازم به دست آمد. داده های گردآوری شده با استفاده از تکنیک چند متغیره مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که فرضیه های تحقیق مورد تأیید قرار گرفته و پنج بعد توانمندی روانشناختی شامل احساس شایستگی، احساس خودمختاری، احساس مؤثر بودن، احساس معنی دار بودن و احساس اعتماد از اثر معنی داری بر متغیر وابسته برخوردار بودند و 40 درصد از واریانس عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی را تبیین کردند. در مجموع، می توان نتیجه گرفت که یکی از پیش شرط های اصلی برای افزایش سطح عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی، بهبود سطح توانمندی روانشناختی آموزشگران بهواسطه توجه به ابعاد اصلی آن بهویژه احساس معنی داری و احساس شایستگی (خودکارآمدی) است.
کلید واژگان
عملکرد وظیفه ای و زمینه ایاحساس معنی دار بودن و شایستگی
نظام آموزش کشاورزی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجاندانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان




