بررسی توانمندی های کارآفرینانه دانشجویان دورههای علمی-کاربردی کشاورزی «مورد مطالعه: مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)»
(ندگان)پدیدآور
حاجی میررحیمی, سید داودنوروزی, عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برای حفظ کارآمدی نظام آموزش عالی علمی- کاربردیکشاورزی، ارزیابی و توسعه مستمر قابلیتهای کارآفرینانه دانشجویان ضروری است. مسئله تحقیق، عدم شناخت سطح توانمندیهای کارآفرینانه دانشجویان مراکز آموزش عالی علمی- کاربردی کشاورزی کشور بود. بر این اساس، هدف اصلی تحقیق، ارزیابی این توانمندیها در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) تعیین شد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کشاورزی در حال تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 (1595=N) بود. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد (195=n). پس از تأیید روایی و پایایی ابزار سنجش، تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین توانمندیها در حد متوسط بوده است (3/31 از 5). از طرفی، متغیرهای رشته و مقطع تحصیلی، جنس، وضعیت تأهل، محل تولد، وضعیت شغلی، سابقه کار کشاورزی، گذراندن درس کارآفرینی، سال شروع تحصیل و معدل، اختلاف معنیداری در میزان توانمندیهای کارآفرینانه دانشجویان ایجاد نکرده است. در عین حال محل سکونت (شهری و روستایی بودن)، سابقه کارآفرینی، شرکت در دورههای کارآفرینی و سابقه کارآفرینی والدین، اختلاف معنیداری در میزان این توانمندیها ایجاد کرده ا ند. در پایان پیشنهاد شده است که در فرایتد بازنگری محتوای درس کارآفرینی بر مباحث مربوط به مؤلفههای "ارتباطی" و "پایه کسب و کار" تأکید بیشتری شود. همچنین، توسعه کمی و کیفی دورههای آموزشی فوق برنامه کارآفرینی و افزایش بازدید دانشجویان از واحدهای کسب و کار کارآفرینان مورد توجه جدی برنامهریزان آموزش عالی علمی-کاربردی کشاورزی قرار گیرد.
کلید واژگان
کارآفرینیدانشجویان کشاورزی
توانمندی های کارآفرینانه
دورههای علمی- کاربردی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت و توسعه روستایی، مرکز آموزش عالی امام خمینی، شهرک مهندسی زراعی، وزارت جهاد کشاورزیاستادDHV گروه مدیریت و توسعه روستایی، مرکز آموزش عالی امام خمینی، شهرک مهندسی زراعی، وزارت جهاد کشاورزی




