عوامل مؤثر روی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از دیدگاه دانشجویان و دانشآموختگان
(ندگان)پدیدآور
عزیزی, طاهرحسین پور, ابوطالبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش بهطور کلی و آموزش عالی به شکل برجستهتر در توسعه جامعه در ابعاد مختلف نقش بسزایی ایفا مینماید. بدون تردید یکی از عوامل تعیین کننده در موفقیت و اثربخشی نظام آموزش عالی و دانشگاهها، اعضای هیأت علمی آن میباشند. ارزشیابی مستمر از کیفیت کار اعضای هیأت علمی باعث حفظ انگیزه و رفع کاستیها خواهد شد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر روی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از دیدگاه دانشجویان و دانشآموختگان طی سالهای 1392-1388 انجام گردید. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است ودادهها با استفاده از روش پیمایش جمعآوری شد. تمام 109 عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه در این بازه زمانی، در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای استاندارد دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه بود که روایی و پایایی آن قبلاً تأیید شده است. بررسی طولی نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر نشان داد بین کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی در ده نیمسال مورد بررسی ازنظر دانشجویان اختلاف معنیداری وجود داشت و بهطور کلی تغییرات دارای روند صعودی بود. همچنین بر اساس نتایج آزمون رگرسیون متغیرهای مرتبه علمی، تعداد کل مقالات و سن، بیشترین تأثیر را در پیشبینی نمرات ارزیابی دریافتی اعضای هیأت علمی از دانشجویان داشتند و متغیرهای مرتبه علمی، تعداد دروس تدریس شده و تجربه کار، بیشترین تأثیر را در پیشبینی نمرات ارزیابی دریافتی اعضای هیأت علمی از دانشآموختگان داشتند.
کلید واژگان
ارزشیابیاعضای هیأت علمی
کیفیت تدریس
دانشجویان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری




