نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهابی, روح اللهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدزاده, محمد امیرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:21:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:21:09Z
dc.date.available1399-07-09T09:21:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:21:09Z
dc.date.issued2016-10-22en_US
dc.date.issued1395-08-01fa_IR
dc.date.submitted2016-01-30en_US
dc.date.submitted1394-11-10fa_IR
dc.identifier.citationشهابی, روح الله, احمدزاده, محمد امیر. (1395). بهره‌مندی از یافته‌های روان‌شناختی در تحلیل تاریخی؛ یک مرور انتقادی. تاریخ نگری و تاریخ نگاری, 26(17), 91-116. doi: 10.22051/hph.2016.2453fa_IR
dc.identifier.issn2008-8841
dc.identifier.issn2538-3507
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/hph.2016.2453
dc.identifier.urihttps://hph.alzahra.ac.ir/article_2453.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/359869
dc.description.abstractبرای کاربرد یافته‌های روانشناختی در تحلیل‌های تاریخی یک زیربنای نظری قوی وجود دارد چرا که روان‌شناسی مطالعه رفتار انسان در حال و تاریخ مطالعه رفتار و تجربه انسان در گذشته است. به نظر می‌رسد برای این کاربرد دو دوره به هم مرتبط می‌توان قائل بود؛ در دوره نخست دیدگاه‌های رویکرد روان‌تحلیل‌گری فرویدی در تحلیل ویژگی‌های شخصیتی رهبران سیاسی مورد استفاده قرار گرفت و تصمیم رهبران سیاسی در شکل‌گیری رویدادهای تاریخی را با چنین نگاهی تفسیر کردند. مشکلات رویکرد روان‌تحلیل‌گری باعث ظهور رویکرد دوم یعنی دیدگاه-های روان‌شناسی بین‌نسلی در تحلیل‌های تاریخی شده است به گونه‌ای که تغییر در روش‌های فرزندپروری به‌پیش‌برنده تغییرات اجتماعی دانسته شد و این اعتقاد بوجود آمد که نگرش‌ها و رفتارها با کودک و سیر تکاملیِ فرزندپروری، تاریخ را شکل می‌دهد. برای چنین ادعای تاریخی، شواهد نظری روان‌شناختی (دیدگاه ویگوتسکی) وجود دارد اما همچنان فقدان حمایت تجربی را می‌توان ضعف عمده این رویکرد دانست. در این مقاله این ادعاها با یک رویکرد انتقادی مرور خواهد شد و در پایان به منظور بهره‌مندی از دانش روان‌شناسی در تحلیل تاریخی توصیه‌هایی خواهد شد.fa_IR
dc.format.extent825
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofتاریخ نگری و تاریخ نگاریfa_IR
dc.relation.ispartofHistorical Perspective&Historiographyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/hph.2016.2453
dc.subjectدرآمدی بر چالش ها و راهکارهای بهره گیری از یافته های روان شناختی در تحلیل تاریخیfa_IR
dc.titleبهره‌مندی از یافته‌های روان‌شناختی در تحلیل تاریخی؛ یک مرور انتقادیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue17
dc.citation.spage91
dc.citation.epage116


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد