اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواریهای تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی در سندرم پیش از قاعدگی
(ندگان)پدیدآور
شعبانی, مهشیدخلعتبری, جوادنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواریهای تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی در سندرم پیش از قاعدگی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش کلیه زنان مراجعهکننده به مرکز سلامت دولتآباد در نیمه دوم سال 1396 بود. نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفت. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB-SF) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (DERS) استفاده شد و دادههای حاصل از اجرای پژوهش از طریق تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد، آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش دشواریهای تنظیم هیجان و مؤلفههای آن تأثیر معناداری داشت. همچنین آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن تأثیر معناداری داشت. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مفید، جهت افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش دشواری تنظیم هیجان زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بکار رود.
کلید واژگان
کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهیدشواریهای تنظیم هیجان
بهزیستی روانشناختی
سندرم پیش از قاعدگی
جنبه های روانشناختی و اجتماعی پیشگیری از بیماریها
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران،دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران
شاپا
2322-12832538-5585




