• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت
    • دوره 3, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت
    • دوره 3, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر آموزش ایمن سازی دربرابر استرس بر علائم افسردگی بیماران دیابتی

    (ندگان)پدیدآور
    امیری, محمدآقایی, اصغرعابدی, احمدصفری, یداله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    625.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: با توجه به تأثیر تعاملی استرس و بیماری­های مزمن، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش ایمن­سازی در برابر استرس بر علائم افسردگی بیماران دیابتی بود. روش: روش مطالعه تجربی دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری 2630 نفر از مبتلایان دیابت در مرکز  دیابت اصفهان بود.  تعداد 16زن و 14 مرد به روش نمونه­گیری و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش آموزش گروهی ایمن­سازی در مقابل استرس طی6 جلسه (90 دقیقه­ای) با میانگین فاصله زمانی جلسات 6 روز اجرا شد. ابزار جمع­آوری داده­ها، مقیاس علائم افسردگی پرسشنامه سلامت عمومی‌ (28-GHQ) بود که در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجراء گردید. داده­ها  از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد . یافته­ها: نتایج نشان داد  که آموزش مزبور موجب کاهش  (P نتیجه­گیری: یافته­ها  نشان می­دهد آموزش ایمن­سازی در مقابل استرس، یک مداخله درمانی رفتاری شناختی است که جلسات آن فرصتی برای شناسایی و چالش با افکار خودآیند منفی و همچنین شناسایی و اصلاح خطاهای شناختی در فرد فراهم می­آید و می­تواند به عنوان یک روش مداخله­ای مفید، برای درمان افسردگی بیماران مبتلا به دیابت به کار رود.
    کلید واژگان
    دیابت
    استرس
    افسردگی
    آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2014-03-21
    1393-01-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزادخوراسگان،اصفهان ایران
    دانشیارگروه روانشناسی،دانشگاه آزادخوراسگان (اصفهان)ایران
    استادیارگروه روانشناسی دانشگاه اصفهان( اصفهان)ایران
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزادخوراسگان،(اصفهان)ایران

    شاپا
    2322-1283
    2538-5585
    URI
    http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_844.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/359430

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب